Beike van den Eeden,

schoolleider in opleiding op

Montessori Boven ’t IJ locatie Azalea 1

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Beike van den Eeden is adjunct-directeur op Montessori Boven ’t IJ locatie Azalea 1.

 

 

 

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?

Als jong meisje wist ik dat al. Ik dacht dat ik een wiskundeleraar of bevo-docent zou worden op een middelbare school. Uiteindelijk heb ik voor de basisschool gekozen, omdat de leeftijd en de brede ontwikkeling die ze doormaken mij erg aanspreekt. Ik heb de vierjarige Montessori-opleiding in Amsterdam gevolgd.

 

Wat heb je hiervoor gedaan?

Ik was opleidingscoördinator bij het bestuur Staij. Met een team schoolopleiders begeleidden wij stagiair(e)s en zijinstromers bij hun stage. Van kop tot staart heb ik met zij-instromers gewerkt. Ik voerde sollicitatiegesprekken, nam assessments af, verzorgde trainingen en ging op lesbezoek. Daarvoor was ik tien jaar leerkracht. Vanuit mijn functie als leerkracht ben ik dat gaan combineren met mijn taak als schoolopleider en later als opleidingscoördinator. Achttien jaar geleden heb ik een opleiding gedaan voor adjunct-directeur, een leidinggevende taak spreekt me aan. Eigenlijk miste ik tijdens mijn baan als opleider het schoolgebeuren. Ik was werkzaam op stafniveau en ik wilde weer de school in, terug naar de kinderen en de leerkrachten. Vandaar dat ik onlangs als adjunct-directeur ben begonnen. 

 

Welke opleiding volg je nu?

Bij Thomas More volg ik de Leiderschapsacademie. Dat is de opleiding die Innoord mij heeft aangeraden. Hij duurt twee jaar en ik ben nu een halfjaar bezig. Wat interessant is aan deze opleiding is dat ze onderwerpen behandelen waar ik in de praktijk mee bezig ben, zoals ouderparticipatie, onderwijskwaliteit en inspectiecriteria. We hebben bijvoorbeeld als groepje voor de opleiding een onderwijsbezoek afgelegd waarvoor we ons vooraf hebben verdiept in het schoolplan en het inspectierapport. Tijdens het bezoek kijk je dan hoe je de plannen terugziet in de praktijk. Wat mij daarvan bijgebleven is, is dat je goed is om als school je kleur en kwaliteiten goed zichtbaar neer te zetten. Het leuke aan de opleiding is dat ik het samen met een collega doe, waardoor we samen kunnen sparren over opdrachten en ze samen kunnen uitvoeren, dat is heel inspirerend.

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks je diploma hebt?

Dat ik weet wat er speelt en hoe de dingen werken als directeur. Nu heb ik vaak nog het idee dat ik dingen niet ken, schoolspecifieke dingen. Ik wil leren waarom systemen op een bepaalde manier zijn ingericht. Ik heb de afgelopen vijf jaar enkele schoolontwikkelingen gemist, dus ik moet bepaalde systemen ook nog leren.

 

Wat voor soort schoolleider word je, denk je?

Een schoolleider die mensen in hun kracht zet en het belangrijk vindt om werk uit handen te nemen dat niet bij de leerkracht hoort zodat leerkrachten zich op het onderwijs kunnen richten. Daarbij gebruik ik mijn eigen coachingskwaliteit en mijn kennis over onderwijskwaliteit. Wat ik ook belangrijk vind is dat het antwoord niet altijd vanuit mij hoef te komen, maar van diegene die daar het meeste verstand van heeft. Ik hoop kaders te kunnen bieden waarin mensen zelf eigenaarschap kunnen nemen.

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?

Laatst was er een studiedag en toen vond ik het leuk om te zien hoe het team samen is, de sfeer, de wisselwerking en de verbinding tussen het team te ervaren en te proeven. Op een bepaald moment stonden we in een rij en moesten we vertellen hoe lang we op de school  werkten. Er was een heel grote groep collega’s die hier nog maar kort werkte. Dat gaf inzicht in hoe jong het team is en hoe we nog met elkaar moeten werken aan de gezamenlijkheid en hoe we de dingen uitvoeren.

‘Ik hoop kaders te bieden waarin mensen zelf eigenaarschap kunnen nemen’

Ontmoet andere collega's