Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Anuska Bechan is 38 jaar en woont om de hoek bij de IJdoornschool waar ze sinds 2020 als zij-instromer voor de klas staat terwijl ze de iPabo volgt.
Dit is je tweede jaar op de iPabo en als zij-instromer op de IJdoornschool. Wat deed je hiervoor?
‘Ik heb een rechtendiploma aan de universiteit van Leiden behaald. Daarna heb ik bij gemeente Amsterdam en het UWV gewerkt. Maar alles werd daar geautomatiseerd en gestandaardiseerd, dus ik kon geen maatwerk meer leveren. Dat vond ik jammer en daarom zocht ik er zelf steeds meer taken bij, maar het lukte niet langer om er voldoening uit te halen.’
Wanneer wist je dat je het onderwijs in wilde?
‘Toen ik in verwachting was van mijn derde kind had ik de luxe om een jaartje thuis te blijven. Ik heb toen veel nagedacht of ik terug wilde naar de juridische wereld. In dezelfde periode heb ik veel geholpen op de school van mijn oudste twee kinderen. Daar realiseerde ik me dat de sfeer op een basisschool zo geweldig is dat ik er elke dag wil zijn. Ik heb me aangemeld voor de Crash Course van het Schoolbureau op OBS Twiske en kon vrij snel aan de iPabo beginnen. Er kwam tijdens de Crash Course veel op me af en het was behoorlijk pittig, maar ik had meteen een goede band met de leerlingen. Mijn hobby is bakken, en dat vertelde ik in de klas tijdens de kennismaking. We spraken toen af dat als ik de assessment goed doorstaan had, ik iets lekkers voor ze zou maken. Dat werkte heel goed, haha. Ze waren poeslief tijdens mijn beoordeling.’
Wat pas je als leerkracht toe uit je vorige carrière?
‘Door mijn rechtenstudie ben ik gewend om me theorie gemakkelijk eigen te maken. Ik kan instructies snel lezen en toepassen, de kern uit een tekst halen. Vroeger vond ik het leuk om in wetten te duiken, die volledig te analyseren. Nu doe ik dat met de lesmethodes. En in mijn vorige werk heb ik ook veel klantgesprekken gevoerd. Daar heb ik nu in het contact met ouders heel veel aan. Ik denk van tevoren uitgebreid na over hoe een boodschap overkomt bij ouders.’
Wat voor soort leerkracht ben je?
‘Ik denk dat ik vooral een lieve leerkracht ben. Ik probeer heel toegankelijk te zijn, naar het individuele kind te kijken en een hechte band op te bouwen. Ik pas me aan aan de leefwereld van de kinderen. Als ik een jongetje van vier kan bereiken door met hem superheld te spelen, dan doe ik dat. Grenzen aangeven en duidelijker mijn verwachtingen uitspreken blijven leerdoelen voor mij.’
Waar kijk je het meest naar uit als je straks volledig bevoegd voor de klas staat?
‘Ik kan niet wachten om lekker een echt eigen klas te hebben. Een eigen rooster te kunnen maken en dat spontaan aan te kunnen passen als ik merk dat de leerlingen daar behoefte aan hebben. Dat is nu het enige minpuntje aan mijn werk als zij-instromer in opleiding. Ik denk vaak nog dat ik exact dezelfde regels moet hanteren als mijn duo om duidelijkheid te scheppen voor onze leerlingen. Maar ik begrijp steeds beter dat een klas er prima mee om kan gaan als er bij een andere leerkracht andere regels gelden.’
‘Vroeger vond ik het leuk om in wetten te duiken, die volledig te analyseren. Nu doe ik dat met de lesmethodes’