Lex van der Post werkt als vakleerkracht bewegingsonderwijs en ICT-specialist op IKC Noordrijk.
Verbinding met vakgenoten
Samen met Blomke van Montessori Boven ‘t IJ, Twan van OBS Blijhaven, Eva van OBS De Vier Windstreken en Nanette van OBS Twiske vorm ik de kopgroep van Innoord In Beweging. Dit is het netwerk van alle vakleerkrachten bewegingsonderwijs binnen Innoord. De kopgroep komt elke maand bij elkaar voor overleg en voor deelname aan het stadsbrede netwerk voor vakleerkrachten bewegingsonderwijs, ons volledige Innoord-In-Bewegingnetwerk drie keer per schooljaar voor bijscholing en teambuilding. Bij bijscholing kun je bijvoorbeeld aan EHBO of een clinic spikeball denken. We schrijven ook gezamenlijk aan een bovenschoolse missie en visie die per school aanpasbaar is. Verder hebben we een appgroep waarin we praktische informatie met elkaar uitwisselen zoals: ‘Waar bestel jij je materiaal?’ en ‘Hoe zou jij met deze situatie omgaan?’ Daarnaast ga ik binnenkort bij een nieuwe collega langs voor wat extra begeleiding, zoals de opleiders in de school ook bij nieuwe leerkrachten doen. Ik vind het heel prettig om te kunnen sparren met elkaar en om eraan bij te dragen dat dit netwerk goed loopt.
Digitale verbinding
Naast vakleerkracht bewegingsonderwijs ben ik de ICT-specialist van IKC Noordrijk. Samen met Digiwijzer werk ik aan een missie en visie voor en de praktische inrichting van het ICT-gebruik hier op school. We beschrijven hierin hoe we lessen over mediawijsheid, digitale geletterdheid en AI gaan inrichten. Vast staat dat we de leerlingen leren over de mogelijkheden, maar zeker ook de valkuilen. Daarnaast hebben we ook aandacht voor de digitale geletterdheid van de leerkrachten. Zij krijgen e-learning aangeboden om hun vaardigheden op peil te houden.
Verbinding met ouders
In het kader van verbinding met ouders hebben we begin dit schooljaar geen gewone informatieavond gehouden, maar een informatiemarkt. Deze was veel interactiever en breder uitgezet dan normaal gesproken. In plaats van dat elke leerkracht min of meer hetzelfde praatje hield in het eigen klaslokaal, besprak elke leerkracht een specifiek onderwerp. Ouders konden met elkaar in gesprek in het ontmoetingscafé, langs kramen van bijvoorbeeld de medezeggenschapsraad of de ouderraad lopen en presentatie volgen over diverse onderwerpen. De opkomst was nog niet zo groot, maar de aanwezige ouders waren unaniem enthousiast. Ondanks dat de organisatie meer vergt dan een gewone informatieavond waren wij als team heel tevreden en willen we het graag nog eens doen.
Zie voor meer informatie over onze koersnotitie: innoord.nl/koersnotitie
Lex