Zo’n negen jaar werkt Lex als vakleerkracht bewegingsonderwijs bij IKC Noordrijk. ‘Daarvoor heb ik invalwerk gedaan op de IJpleinschool en Montessorischool Boven ‘t IJ. Daarnaast ben ik ICT-coördinator en hoop ik volgend jaar met de schoolleidersopleiding te beginnen.’
‘Ik vind het leuk dat ik IKC Noordrijk heb zien ontwikkelen van een kleine naar een grote school met een grote diversiteit aan leerlingen: van echte Noorderlingen tot nieuwe Amsterdammers.’
‘We denken bij talent vaak meteen aan iets dat je goed kunt. Maar talent kan ook iets zijn dat je graag goed wil kunnen en waar je veel energie in steekt. Door honderd keer te vallen en weer op te staan ontwikkel je doorzettingsvermogen. En dat is in mijn ogen het belangrijkste talent dat je kunt bezitten.’
Ik kom dagelijks met talent in aanraking. Natuurlijk vallen kinderen die goed zijn in gym meteen op. Ik heb bijvoorbeeld een leerling in groep drie die niet onderdoet voor kinderen uit groep vijf. Maar juist de kinderen die extra begeleiding krijgen in de gym+ klas zie ik wekelijks groeien. Tijdens deze lessen proberen we ervoor te zorgen dat zij bewegingsonderwijs leuk blijven vinden.’
‘Zonder ze te dwingen push ik de kinderen om steeds een stapje verder te gaan, uitdaging aan te gaan. Dan merken ze op den duur dat ze het zelf kunnen en groeit daardoor hun zelfvertrouwen’
‘Om talent te ontwikkelen zet ik zoveel mogelijk variatie in. Ik zorg altijd dat er minstens drie disciplines aan bod komen in één les. Denk daarbij aan atletiek, zelfverdediging, balsporten, turnen en dans. Zo hoop ik dat iedere leerling aan zijn of haar trekken komt en zich kan ontwikkelen op zijn of haar interessegebied.’
‘Ik zie ieder kind als een individu, probeer hun talent te zien en te sturen. Ik push ze zonder ze te dwingen om steeds een stapje verder te gaan. Ik stimuleer ze de uitdaging aan te gaan. Dan merken ze op den duur dat ze het zelf kunnen en groeit daardoor hun zelfvertrouwen.’