Lies Sminia,

schoolleider in opleiding op

Montessori Boven ’t IJ locatie Azalea 2

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Leerkracht Lies Sminia werkt op Montessori Boven ‘t IJ locatie Azalea 2 en doet de schoolleidersopleiding.

 

 

 

Wanneer en hoe wist je dat je schoolleider wil worden?

Ik ben er gaandeweg in gerold, eigenlijk. Vroeger werkte ik als leerkracht op Montessori Boven ‘t IJ locatie Kampina. Toen we een nieuwe locatie gingen openen heb ik dat met drie andere collega’s op poten gezet. En zo ging ik steeds meer plannen en coördineren. Tien jaar later kwam van deze tweede Montessorilocatie een dependance. Ook hier heb ik weer aan bijgedragen. Ik vind het heel leuk om de hele organisatie van begin af aan op te zetten, dus afgelopen september vond ik het tijd om met de schoolleidersopleiding te beginnen. 

 

Welke opleiding volg je en waarom precies deze?

De opleiding heet Leidinggeven Aan Schoolontwikkeling (LAS) van Thomas More Hogeschool. Ik ken een aantal mensen die erg te spreken waren over de opzet en inhoud van deze opleiding, vandaar dat ik hiervoor gekozen heb. Het is erg leerzaam om de opleiding met mensen uit heel Nederland en ook van buiten het primair onderwijs te doen. Na het behalen van mijn diploma is het de bedoeling dat ik bij Innoord blijf. Maar ik weet nog niet of ik op deze vertrouwde plek wil blijven of op een andere school binnen Innoord aan de slag wil. Liefst blijf ik wel in het Montessorionderwijs.  

 

Wat neem je mee uit je ervaring als leerkracht?

Dat onderwijs heel erg over het individu gaat, niet over de groep of de school. Alleen als je zo denkt bereik je de doelen. En natuurlijk weet ik dan straks als (adjunct-)directeur wat het voor een leerkracht betekent om voor de klas te staan. Daar wil ik graag oog voor blijven houden. En ook dat het belangrijk is om als team te blijven praten, te overleggen, elkaar feedback te geven, elkaar te helpen en elkaar te steunen. Ook qua medewerkers is oog voor het individu belangrijk. 

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks je schoolleidersdiploma hebt?

Ik vind het echt heel leuk om ervoor te zorgen dat het beleid en de afspraken kloppen. Het organiseren en het regelen. En zorgen dat het voor iedereen werkbaar is. Met als belangrijkste doel natuurlijk dat het voor de kinderen goed loopt. Dat wil ik altijd voor ogen houden. Ik wil me blijven afvragen: waarom doen we wat we doen en wat betekent dat voor de leerlingen? Is dit nog de juiste weg?

 

Wat is het meest waardevol dat je tot nu toe van je mentor geleerd hebt?

Ik loop geen stage, maar ik heb wel veel steun aan opleidingsgenoot Beike die momenteel adjunct-directeur op onze hoofdlocatie is en aan Petra Toor, onze interim-directeur. En hoewel ik dus geen stage hoef te lopen, haal ik in mijn vrije tijd wel veel kennis op bij andere scholen.  

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt als schoolleider in opleiding?

Het was vlak voordat ik aan de opleiding begon, maar het opzetten van Azalea 2 was geweldig om te doen. We zijn ook hier weer gestart met zeer bevlogen leerkrachten. Al snel hadden we mooi klassen waarin de leerlingen het enorm naar hun zin hebben. We hebben hier dezelfde sfeer neer kunnen zetten als op Azalea 1 en daar ben ik trots op!

‘Het opzetten van Azalea 2 was geweldig om te doen’

Ontmoet andere collega's