Bovenschools, interim, adjunct, in opleiding, zij-instroom, duo. Bij Innoord werken directeuren in alle soorten en maten. Ze zijn van groot belang voor de verbinding tussen de scholen en het stafbureau, als aanspreekpunt voor ouders en natuurlijk vooral voor het werkplezier van de teams op onze scholen. In deze serie maak je kennis met onze directies.
School: Montessori Boven ’t IJ
Directeur: Marjolein Peters
Schoolleider in opleiding: Daisy Nods
Marjolein: Ik vind het belangrijk dat we de goede sfeer zoals die nu is behouden. Een veilig pedagogisch klimaat is en blijft ons speerpunt. Omdat Daisy net begonnen is als schoolleider in opleiding zitten we in een nieuwe situatie. We zijn nog een beetje zoekende en moeten wennen aan de nieuwe taakverdeling. Ik heb het namelijk lang alleen gedaan. Daisy heeft minder werkuren dan ik, dus we moeten goed afwegen wat zij wel en niet kan oppakken. Grofweg zit Daisy op de instroom (kleuters) en ik op de uitstroom (groep 8).
Daisy: We hebben hier respect voor het individu en alle onderlinge verschillen. Dat geldt zowel voor de medewerkers als voor de leerlingen. Iedereen hoort zich hier gezien en gehoord te voelen. Als er nieuwe dingen opgepakt moeten worden, dan doe ik dat. Zo hoeft Marjolein niet alles over te dragen. Maar ik mag wel bij alles meekijken en aanschuiven. Zo was het jaarlijks begrotingsgesprek op het stafbureau erg leerzaam. De informatie over subsidies vond ik nog ingewikkeld, maar het was fijn om kennis mee te maken. En in december krijgen we ons eerste schoolbezoek van de bestuurder.
Marjolein: We vullen elkaar goed aan, ik praat veel, Daisy is rustiger en denkt meer na. Ze is een spiegel voor mij. Ze is in staat de rust te bewaren en dat ook uit te stralen. Daisy is een klankbord vol reflectieve vragen. Ik vind het fijn om met haar te sparren. Het is namelijk ónze school – en dan bedoel ik van het hele team – , niet míjn school. Gedeelde verantwoordelijkheid, net als in de klassen.
Daisy: Marjolein doet inderdaad alles met het team samen, heel democratisch. En ze is direct en open, ze zegt wat ze denkt. Ze heeft veel ervaring en kennis, ik kan bij haar goed afkijken hoe ze met collega’s omgaat en bepaalde dingen aanpakt. Onze werkrelatie is versterkt sinds we intensiever samenwerken, we spreken elkaar veel vaker.
Marjolein: Daisy zou zich nog beter kunnen profileren. Ze is heel erg bescheiden, geen haantje de voorste, ook niet in haar nieuwe functie. Maar deze houding hoort bij haar en ze heeft goede ideeën, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed komt in de loop der tijd.
Daisy: Marjolein is niet zo goed met de kleuters. Haar hart ligt ergens anders. Ze komt uit het jongerenwerk en heeft meer affiniteit met oudere kinderen. Je kunt haar wel laten voorlezen in de kleuterklas, maar daar houdt het wel zo’n beetje op.
Marjolein: Naast de ondersteuning die Daisy mij biedt, staat ze nog voor de klas, heeft ze een jong gezin, verbouwt ze haar huis én volgt ze de opleiding tot schoolleider. En dan heeft ze ook nog een opgeruimd huis. Hoe doet ze dat?
Daisy: Marjolein houdt heel erg van muziek, ze heeft zelf ook gedrumd in bands. En ze gaat vaak naar concerten. Ook is ze dol op Spaanstalige landen en volgt ze Spaanse les. Maar ze heeft een hekel aan Sinterklaas 😉 Ze wil kinderen absoluut geen leuke dingen onthouden, maar het plezier moet volgens haar wel zwaarder wegen dan de stress. Ze vindt dat het nu vaak te veel tijd en energie kost voor leerkrachten én leerlingen. Vooral omdat de aanloop zo lang duurt en vaak te spannend is voor kinderen.
Daisy