Diana Comello werkt als adjunct-directeur en locatieleider op Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf. Deze school heeft binnen veertien maanden de beoordeling van de inspectie op weten te schroeven van een onvoldoende naar een voldoende.
Wat was het startpunt?
Midden in de coronacrisis begon ik hier als intern begeleider om de school bij de Montessoritransitie te ondersteunen. Een prachtige klus. Samen met Petra Toor, een Montessorideskundige, de toenmalige directeur en het team troffen we de voorbereidingen om te kunnen starten als Montessorikindcentrum. Vlak na de start kwamen we onverwacht in zwaar weer. We hadden te maken met corona maatregelen, zwangerschapsverloven, ziekte en een fors lerarentekort. Samen hebben we alles op alles gezet, extra personeel ingevlogen om de kinderen naar school te laten gaan en zo goed mogelijk onderwijs te geven.
Een jaar en twee tijdelijke directeuren verder, werd Arie Wim Kars, directeur van OBS Twiske, ook hier directeur. Zelf werd ik adjunct-directeur en ging schoolleidersopleiding volgen. Rust brengen en de onderwijskwaliteit verbeteren waren onze eerste speerpunten. We zagen toen al in dat we geen goede beoordeling zouden krijgen als de inspectie langs zou komen. Ook had ons bestuur tijdelijk geen manager onderwijs & kwaliteit en was onze bestuurder net begonnen. Geen ideaal startpunt.
Wat deden jullie toen?
We wilden de onderwijskwaliteit graag verbeteren. Om te beginnen zijn we op hoofdlijnen gaan kijken wat als eerste aangepakt moest worden. Het belangrijkste bleek rust en voorspelbaarheid voor het team. Structuur terugbrengen, teammomenten maximaal benutten en voorwaarden creëren voor teambuilding. Maar ook zorgen dat leerkrachten zich op hun werk konden focussen. Dus de telefoon permanent bemannen, zodat zij zich daar niet mee bezig hoefden te houden. We hebben een interim-intern begeleider aangesteld, zodat we inhoudelijk stappen konden zetten en ondertussen op zoek konden naar een vaste intern begeleider. Ook hebben we een zij-instromer opgeleid die hier nu heel succesvol is. Verder hebben we in de bovenbouw de Montessoriontwikkeling op een lager pitje gezet, zodat kinderen via onder andere Snappet konden werken. Op IB-directieniveau hebben we een inhoudelijke jaarplanning gemaakt op basis van de inspectiekaders. Hiermee konden we nauwgezet onze plannen wegzetten in de tijd, evalueren en bijstellen. Dit gaf mij veel houvast. Ook kregen we hulp en advies van collega directeuren. Iedereen die toen is ingevlogen heeft keihard zijn of haar best gedaan om ervoor te zorgen dat de kinderen zo goed mogelijk onderwijs kregen. Arie Wim heeft met al zijn ervaring een belangrijke rol gespeeld om de trein weer goed op de rails te krijgen.
In februari 2023 kwam de inspectie langs. Hoe ging dat?
Bij de start van het schooljaar hadden we onze prioriteiten in kaart gebracht en hebben we de eerste kwaliteitsslag kunnen maken. Hierdoor zijn we niet zeer zwak, maar onvoldoende geworden. Het inspectiebezoek was een bevestiging van wat we al wisten. Directie, IB, team, kinderen en ouders lieten hetzelfde beeld zien. Er zijn geen lijken uit de kast gekomen en de inspectie zag dat we zelf goed wisten waar het nog aan schortte. Ook konden ze zien wanneer dit gepland stond om verder op te pakken. De onderdelen Instructiekwaliteit, Zicht op ontwikkeling en Burgerschap hadden nog een verbeterslag nodig.
We kregen daarbij hulp van Irma de Bood van de PO Raad met het begeleidingstraject ‘Goed worden, goed blijven’. Hoewel we zelf al wisten wat de verbeterpunten waren, konden we niet alles zelf doen. Irma heeft met ons de Montessorivariant van het EDI-model doorlopen. En samen met onze intern begeleider vertaalden we onze jaarplanning in periodeplannen, zodat het lesgeven aan drie leerjaren tegelijk overzichtelijk en behapbaarder werd. Ook was er hulp van het schoolbestuur. Onze bestuurder, Marton de Pinth en de manager onderwijs en kwaliteit, Rienkje van der Eijnden, kwamen iedere zes weken om ons te ondersteunen bij onze uitdaging om de onderwijskwaliteit op orde te krijgen.
Waar staan jullie nu?
Veertien maanden na het inspectiebezoek volgde het herstelonderzoek van de onderwijsinspectie en kregen we een voldoende. Dat was een hele opluchting en dat hebben we met elkaar gevierd. Het is fijn dat er gezien wordt hoe hard er aan de goede gewerkt is en dat dit ook zijn vruchten heeft afgeworpen. Een dikke pluim voor het hele team!
Het team is naast alle kwaliteitsverbeteringen ook allemaal Montessori geschoold op basisbekwaam of vakbekwaam niveau. We hebben een geweldige Montessori-intern begeleider. Zelf heb ik de schoolleidersopleiding succesvol afgerond. Dus we hebben allemaal flink de schouders eronder gezet.
We hebben nog veel te doen, maar ook al een hele hoop bereikt. En er komt eindelijk weer een beetje ruimte. Binnenkort is er een teamuitje; als je onder een vergrootglas ligt, dan is daar geen ruimte voor, terwijl dat ook nodig is. In de nabije toekomst mag ons leerlingenaantal weer groeien, we zijn er klaar voor. Ik ben trots op alle mensen die hier werken. Met een klein team is een immense opdracht hartstikke goed uitgevoerd!
Zie voor meer informatie over onze koersnotitie: innoord.nl/koersnotitie
Lex