Stijn Koeman, stagiair op De Taalschool

 

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Stijn Koeman (18 jaar)  studeert aan de HvA en loopt stage in een nieuwkomersklas op De Taalschool. 

 

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?

Toen ik in groep acht zat, zei ik al dat ik terug zou keren naar de basisschool, maar dan als meester. En ook op de middelbare school heb ik daar altijd aan vastgehouden. Ik heb nog wel een keertje bij een rechtenstudie gekeken, maar dat was het echt niet voor mij. Dus direct na de havo ben ik aan de Pabo begonnen en ik sta nog steeds volledig achter deze keuze. 

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks een eigen klas hebt?

Naar de dynamiek in de klas, om die een jaar lang te kunnen volgen en een rol daarin te mogen spelen. Ik houd van de interactie met de kinderen en ook van hun interactie onderling. Een klas is toch een soort minimaatschappijtje. En het lijkt me fijn als ik de kinderen een veilige en vertrouwde plek kan bieden. Dat ze weten dat ze op me kunnen bouwen. Toen ik een dagje meegelopen had op mijn eigen oude basisschool voordat ik op de Pabo zat, riep een leerling drie weken later nog ‘meester’ naar me. Dat vond ik zo mooi, dat je zo’n indruk kunt achterlaten. 

 

Wat voor soort leerkracht ben je?

Ik denk een leerkracht met heel veel passie en enthousiasme voor het vak. Ik praat veel met de leerlingen en kan daar erg van genieten. De interactie met de leerlingen vind ik gewoon ontzettend belangrijk, omdat je daarmee ook bouwt aan een goede en veilige sfeer in de klas. School moet uiteindelijk voor iedereen een veilige plek kunnen zijn en dat begint met het contact maken met jouw leerlingen, juist ook tijdens de lessen. Uiteindelijk zou ik naar een situatie toe willen in mijn klas, waarin de leerlingen niet schromen om elkaar te helpen en opmerkingen te plaatsen gedurende de lessen. Vanuit een gesprek over bepaalde stof leer je mijns inziens veel meer, dan door alleen maar te luisteren en de stof te verwerken op papier. Daar hoort dat gesprekje echt bij voor een goede verwerking van de stof. 

 

Wat is het meest waardevol dat je van je mentor of stagebegeleider geleerd hebt?

Dat veiligheid en gezelligheid in de klas bijna belangrijker zijn dan leren. Relatie voor prestatie dus. Zeker in de klas waar ik nu stage loop. Want dit is een nieuwkomersklas. Deze leerlingen zijn net in Nederland en hebben soms traumatische dingen meegemaakt. Als je dan hun vertrouwen kunt winnen, kun je beginnen met kennis overdragen. 

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?

Het leukste en het waardevolste van dit vak zit hem ook echt in de gesprekjes die ik voer met mijn (stage)leerlingen. Dat kunnen hele waardevolle gesprekken zijn, zoals een kind wat vertelt over zijn thuissituatie, maar dat kan ook een gesprek zijn over dat een leerling haar korfbalwedstrijd van afgelopen weekend heeft gewonnen. Die dingen zijn ook belangrijk om te weten, omdat die vragen en dat gesprek juist blijven hangen bij de leerlingen. Het leukste, en tegelijkertijd het moeilijkste, vind ik het levelen met de leerlingen. Door mijn leerlingen had ik voor het eerst gehoord van de app TikTok, dat is inmiddels mijn meest gebruikte social media app.  Dat is echt het leukste van het vak, de verschillende belevingswerelden; met kleuters speel je ‘gezinnetje’ in de huishoek en met groep 6 heb je het opeens over TikTok-dansjes en het nieuwe nummer van Billie Eilish. Om echt aan te sluiten op de belevingswerelden van de leerlingen, is heel leuk, maar tegelijkertijd ook een ontdekkingstocht.

‘Een klas is toch een soort minimaatschappij’

 

De Taalschool

Ontmoet andere collega's