Tineke Poel – de Waart, leerkrachtondersteuner(/leertuincoördinator)

 

Binnen Innoord is het als medewerker mogelijk om van de ene naar de andere school over te stappen, een functie op meerdere scholen te vervullen of zelfs twee verschillende dingen te doen. Barbara, Tineke en Onno vertellen over hun keuzes.

 

Tineke Poel – de Waart is leerkrachtondersteuner(/leertuincoördinator) op Daltonschool De Poolster én op Daltonschool IKC Zeven Zeeën. 

 

 

De aanleiding

 

Na mijn opleiding heb ik 10 jaar in de kinderopvang gewerkt. Toen werd ik gevraagd voor een baan in het bedrijfsleven. 13 jaar ben ik die uitdaging aangegaan maar het werken met jonge kinderen lonkte. Ik heb open sollicitaties verstuurd naar diverse scholen in Amsterdam-Noord en werd uitgenodigd om te komen werken op de toenmalige Dorus Rijkersschool.  Na 3 maanden ben ik overgestapt naar De Poolster, en daar werk ik al 21 jaar met veel plezier. Ik heb 15 Jaar samengewerkt met collega Fatima in een kleuterklas, schakelklas en instroomgroep. Na veel verschillende rollen binnen het onderwijs ben ik de uitdaging aangegaan om van de buitenruimte een leertuin te creëren. Mijn directeur, Conny van Coesant, is altijd op zoek naar vernieuwing en uitdaging, en dat draagt ze ook over op haar team. Zo heb ik de kans gekregen om van mijn hobby mijn werk te maken. Werken met leerlingen in de natuur is geweldig! Maar vanwege het lerarentekort sta ik toch weer drie dagen voor de klas, 1dag op de Zeven Zeeën en 2 dagen op De Poolster.

 

De voordelen

 

Ik werkte al jaren op De Poolster toen Conny van Coesant (bovenschools directeur van De Poolster en IKC Zeven Zeeën) me vroeg om ook bij IKC Zeven Zeeën te komen werken. Bij beide scholen ondersteun ik niet alleen de leerkrachten maar heb ik ook (mede) de leertuin opgezet. Op De Poolster staat de leertuin standaard op het keuzebord van de kleuters. De leerlingen krijgen  samenwerk opdrachten mee en helpen mee met het onderhouden van de tuin. Het fijne van op twee scholen werken is dat ik veel collega’s heb om mee te sparren. En de ideeën die ik op de ene school opdoe, kan ik weer gebruiken op de andere. Al zijn het wel twee scholen met een eigen identiteit. Doordat de Zeven Zeeën een zusterschool is van De Poolster kan er veel informatie uitgewisseld worden. Hoe mooi zou het zijn als leerlingen van beide scholen met elkaar kunnen samenwerken? Dat levert nieuwe inzichten op. Een nadeel is dat je als medewerker van beide scholen veel informatie binnen krijgt en je  kunt (helaas) niet alle leerlingen 100% bedienen, je moet laveren.  

 

De adviezen

 

Als je van afwisseling houdt is het een goede keuze om op twee scholen te werken. Het kan echt een verrijking zijn. Wel is het belangrijk om je te realiseren dat je moet doseren. Je kunt niet alles op beide scholen doen. Bewaak dus je grenzen. Het is nuttig om gebruik te maken van je dubbelpositie, dus dat je alles wat je op de ene school leert meeneemt naar de andere school en vice versa. En profiteer bijvoorbeeld van de mogelijkheid om op beide scholen studiedagen te volgen. Maar neem je lesstof van de ene school niet klakkeloos over op de andere school, maar pas deze aan aan de leerlingen.

“Als je van afwisseling houdt is het een goede keuze om op twee scholen te werken”

 

Ontmoet andere collega's