De gezichten achter onze scholen

 

Bovenschools, interim, adjunct, in opleiding, zij-instroom, duo. Bij Innoord werken directeuren in alle soorten en maten. Ze zijn van groot belang voor de verbinding tussen de scholen en het stafbureau, als aanspreekpunt voor ouders en natuurlijk vooral voor het werkplezier van de teams op onze scholen. In deze serie maak je kennis met onze directies. 

 

School: OBS Blijhaven

Directeur: Paul van Hattem

OGO-coördinator en schoolleider in opleiding: Yasmina el Ouardani 

 

 

Paul: Het is voor onze school belangrijk dat we een plek gaan veroveren in dit voor ons nieuwe gebied. Buiksloterham en de NDSM zijn volop in ontwikkeling, met veel woningbouw, en daar moeten meerdere scholen tussen gaan passen. 

 

Yasmina: We hebben gekozen voor OGO omdat dat in de lijn ligt van de ontwikkeling die we al doormaakten. OGO betekent ontwikkelingsgericht onderwijs. We werken vanuit de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen en bieden dat aan door middel van thema’s. In de onderbouw is dat vooral via spel en in de bovenbouw door middel van onderzoeksactiviteiten. We passen de lessen aan op wat de kinderen vragen. Recente thema’s zijn: water, ruimte, bos en het weer. 

 

Paul: Een ander onderdeel van OGO is dat we de wereld van buiten naar binnen halen. We maken verbinding met de omgeving van de school. Dit past niet alleen bij OGO maar ook bij de Koersnotitie van Innoord. 

 

Yasmina: Onze samenwerking is veranderd. Ik ben net begonnen met de opleiding tot schoolleider en voer verschillende taken uit. Daarbij leer ik veel en is het werk erg afwisselend. Toen ik alleen nog voor de klas stond, zag ik Paul heel anders. Echt als directeur, minder als mens. Ondertussen hebben we elkaar veel beter leren kennen. Nu zie ik beter dat hij een echte teamplayer is. Hij doet alles op school en voor zijn team, ook klaarover- en pleindiensten draaien. 

 

Paul: Dat ervaar ik ook zo, het samenwerken is nog beter geworden sinds Yasmina een andere rol heeft. Ze is heel duidelijk en gestructureerd en heeft al een mooie ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen weken. Ze is sociaal en maatschappelijk betrokken bij leerlingen, ouders en medewerkers. Haar werkervaring bij de gemeente maakt haar completer en geschikt als schoolleider. 

 

Yasmina: Ik denk dat Paul soms te veel wil en dan misschien vergeet dat dat niet altijd kan. Dat je soms even een stapje terug moet doen voordat je vooruit kunt. Hij doet het altijd vanuit goede bedoelingen, maar ik denk dat je als directeur soms even stil moet staan om door te kunnen gaan. 

 

Paul: Ik ga voor het maximale. Een katalysator of iemand om mee te sparren is dan heel fijn en ook nodig. Yasmina is heel direct en daar houd ik van, maar het kan soms wat diplomatieker. Als leerkracht kon ze vrijuit commentaar leveren, nu moet ze meer meedenken en dat gaat haar heel goed af. Ze zit nu in de coalitie in plaats van de oppositie. Directheid is daarbij zeker een fijne eigenschap. 

 

Yasmina: Paul houdt van fietsen. Dat is een welkome afwisseling met zijn werk voor hem. Laatst kwam ik hem voor schooltijd tegen op de NDSM-werf en gaf hij aan dat het niet zo goed ging. Bleek hij onderweg op de fiets een ongelukje te hebben gehad. Ieder ander zou even naar de dokter zijn gegaan. Maar ondanks de pijn bleef hij de hele dag op school. Dit zegt wel iets over zijn karakter en hoe hij in elkaar zit.

“Yasmina’s werkervaring bij de gemeente maakt haar completer en geschikt als schoolleider”

 

Paul

 

Ontmoet andere collega's