Ingeborg Pheifer,

Directeur op OBS Het Vogelnest

 

Waarom heb je meegedaan en hoe was het om gefilmd te worden?

Er werd al research gedaan op Het Vogelnest in verband met de vorige documentaire van Sarah Sylbing en Ester Gould, Schuldig. Dus ik kende de makers al en daardoor was het een kleine stap. Ook wilde ik graag laten zien welke strijd we hier op school aan het leveren zijn en hoe we dat doen. Ik voelde die urgentie. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik aan het begin van de opnames echt nog maar net begonnen was als directeur. Ik had liever gehad dat ik al een jaar of drie bezig was tijdens de opnames om de veranderingen duidelijker zichtbaar te kunnen maken.

 

Dat ik een jaar lang bijna wekelijks gevolgd werd wende snel, al ben ik ook in situaties gefilmd die ik liever niet op tv uitgezonden zie worden. Maar dat de filmploeg bij bijvoorbeeld de voorlichtingsavond over de middelbare school, de open dag en de adviesgesprekken aanwezig was, is alleen maar goed. Als mensen op straat mij gaan herkennen van de documentaire, dan hoop ik dat ze me inhoudelijke vragen over het onderwijs gaan stellen en niet meer zullen beginnen over de vele vakanties die we in het onderwijs hebben. Het is goed dat de impact ons beroep zichtbaar wordt.

 

Hoe gaat het nu met je? 

Ik heb nu veel meer ervaring dan toen de opnames begonnen. Ik ken de school en het team inmiddels goed en samen hebben we al veel bereikt. De school groeit en de populatie wordt diverser. En er is een wereld van verschil tussen het eerste en het meest recente schoolbezoek van Mirjam Leinders. Ook realiseert het team nu dat je ook met leerlingen met een taalachterstand veel kunt bereiken. Voorheen heerste de gedachte dat onze populatie geen aanvullende lessen aankon omdat rekenen en taal niet eens goed ging. Nu weten we dat het ook voor hen belangrijk is om hun talenten op een andere manier te ontdekken. Je moet niet onderschatten wat leerkrachten met leerlingen kunnen bereiken als ze hen uitdagen. Het was mijn missie om van Het Vogelnest een professionele leeromgeving te maken en dat is gelukt. Het mooie van de documentaire vind ik dat het een reflectiemiddel voor mezelf is. Ik heb nu een document waarin ik mijn eigen ontwikkeling kan volgen en verbeteren.

 

#kansengelijkheid #documentaire #human #onderwijs #amsterdamnoord #strijder