Mirjam Leinders,

Bestuurder Innoord

 

Waarom heb je meegedaan en hoe was het om gefilmd te worden? 

‘We hebben het verzoek om mee te doen aan de documentaire anderhalf jaar geleden gekregen. Natuurlijk heb ik er wel over na moeten denken, want je laat vooral leerlingen op een kwetsbare manier zien. Maar het onderwerp van de documentaire (kansengelijkheid) is het hoofdthema van de koersnotitie van Innoord, dus het is ook logisch dat de vraag bij ons terecht kwam. Bij Innoord hechten we zo veel belang aan kansengelijkheid omdat onze 16 scholen enorm van elkaar verschillen. We realiseren ons dus heel goed dat kansengelijkheid niet vanzelfsprekend is. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich ook bewust worden van deze diversiteit; welke kinderen heb ik voor mijn neus en welk onderwijs hebben ze nodig?’

 

‘Door mee te doen aan de documentaire kunnen we aandacht vragen voor de ongelijke kansen die leerlingen nog steeds krijgen. We zijn bij Innoord al aardig op weg om hier aandacht voor te vragen, maar we zijn er nog lang niet. Wel is het een mooie kans om te laten zien wat we al doen en hoe kansenongelijkheid eruit ziet. We doen dit vanuit de maatschappelijke betrokkenheid van Innoord en omdat we verwachten dat de serie onze worsteling duidelijk maakt, het gesprek op gang brengt en het probleem op de agenda krijgt. Wij zijn ondersteunend, het is onze taak om al onze leerlingen zo kansrijk mogelijk uit te laten stromen.’