‘Ik ben heel dankbaar dat ik dit traject mag volgen en weer juf mag zijn. Toen ik zes was wist ik al dat ik juf wilde worden en het is nog steeds mijn droombaan’

Onlangs is Het Schoolbureau met een aantal schoolbesturen in en rondom Amsterdam gestart met een traject om gevluchte leerkrachten die in Nederland terecht zijn gekomen te begeleiden naar een baan in het Amsterdamse onderwijs. Een mooie manier om bij te dragen aan het oplossen van het lerarentekort. Eén van hen is R. Sahin. Zij loopt momenteel stage op onze Kindercampus Mokum.

 

 

‘In Turkije heb ik vijftien jaar als leerkracht gewerkt. Van die vijftien jaar heb ik de eerste helft op privéscholen gewerkt en de tweede helft op openbare basisscholen. Mijn leerlingen waren tussen de zeven en de twaalf jaar oud. Toen ik vijf jaar geleden naar Nederland kwam, ben ik meteen begonnen met Nederlands leren. Ik heb allerlei taalcursussen gevolgd en zo mijn B1-diploma behaald. Daarnaast deed ik vrijwilligerswerk als overblijfjuf.’

 

‘Aan mijn contactpersoon bij Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF heb ik laten weten dat ik heel graag weer voor de klas wil staan. Zij was het die mij belde om te vertellen over het traject van Het Schoolbureau. Dit was mijn kans, dus ik mailde al mijn documenten naar Het Schoolbureau. Mijn Turkse Pabo-diploma is hier wel geldig, maar ik mag pas weer echt lesgeven als ik ook mijn B2-diploma gehaald heb.’

 

‘Ik loop twee dagen per week mee met een kleuterjuf op Kindercampus Mokum. Een derde dag ga ik naar Het Schoolbureau. Daar krijg ik in de ochtend taalles en in de middag onderwijsgerelateerde lessen. Ik wil Het Schoolbureau en de directeur en leerkrachten van Kindercampus Mokum heel erg bedanken voor de kans die ze me hebben gegeven om weer leerkracht te worden. Toen ik zes was wist ik al dat ik juf wilde worden en het is nog steeds mijn droombaan. Ik werk echt liever met kinderen dan met volwassenen. Het valt me op dat de relatie tussen leerkrachten en leerlingen in Nederland heel anders is dan in Turkije. Kinderen worden hier meer gewaardeerd. Leraren praten met hun leerlingen op een liefdevolle en respectvolle manier. Dat is mooi!’

 

‘Het is heel fijn om weer lekker op een basisschool rond te lopen en me nuttig te maken en tegelijkertijd beter Nederlands te leren. Ik ken en begrijp de woorden die in de kleuterklas worden gebruikt al. In de bovenbouw zal ik misschien nieuwe woorden tegenkomen, maar ik zie dat niet als een grote uitdaging. Ik zal natuurlijk mijn best doen om alles te leren. Lesgeven in de bovenbouw heeft overigens wel mijn voorkeur. Ik kan niet wachten!’

‘Het is heel fijn om weer lekker op een basisschool rond te lopen en me nuttig te maken en tegelijkertijd beter Nederlands te leren’

R. Sahin

Ontmoet andere collega's