Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Zij-instromer Ruth van Gend is 37 jaar en doet haar opleiding zij-instroom-in-beroep aan de iPabo in Amsterdam. Ze geeft les aan groep 3 op IKC Overhoeks.
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Ik heb aan de middelbare hotelschool gestudeerd en daarna de lerarenopleiding voor horecaonderwijs gevolgd. Maar lesgeven op het VMBO en MBO trokken me toch niet zo. Vervolgens ben ik in bijbaantje in de horeca blijven hangen en heb ik zeven jaar in een winkel gewerkt.’
Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?
‘Ik speelde altijd al wel met die gedachten. Maar pas toen een vriendin zij-instromer werd, waagde ik de stap ook. Ik miste op dat moment de uitdaging in mijn werk en dacht: nu moet ik het gaan doen. Het is fijn dat je als zij-instromer in beroep meteen de verantwoordelijkheid voor een groep hebt. Die autonomie heb ik nodig en kan ik ook dragen omdat ik die onderwijsachtergrond heb.’
Waar kijk je het meest naar uit?
‘Ik weet niet of er zoveel voor mij gaat veranderen. Misschien alleen dat ik eindelijk meer kan werken omdat ik niet meer hoef te studeren. Studeren is niet vervelend, maar het is wel veel werk. Op sommige lesdagen krijg ik te veel informatie om alles in de praktijk te kunnen brengen. Ook kijk ik ernaar uit om meer mijn eigen speelse draai aan het onderwijs te geven. Nu heb ik nog bepaalde verplichtingen vanuit mijn studie. En misschien wil ik als ik mijn diploma heb nog wel meer gaan leren over leesonderwijs en aantrekkelijke werkvormen.’
Wat voor soort leerkracht ben je?
‘Een heel rustige leerkracht, kinderen voelen zich snel veilig bij mij en ik probeer iedereen aandacht te geven, iedereen te zien. En ik wil zorgen dat het vooral niet saai wordt. Actief onderwijs, dus. Niet alleen maar zitten en luisteren, maar ruimte maken voor beweging. Ook besteed ik veel aandacht aan boeken en lees ik veel voor.’
Wat is het meest waardevolle dat je onlangs geleerd hebt?
‘Van mijn duo heb ik geleerd dat je moet zorgen dat de basis goed is. Pas als de kinderen zelfstandig kunnen werken, dan kun je met de rest aan de slag. Het klassenmanagement moet dus goed zijn. Niet alleen aan het begin van het schooljaar, maar je moet altijd actief blijven werken aan een positieve groepsvorming.’
Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?
‘Mijn klas gaat heel lekker, alles loopt goed. De meiden zingen bijvoorbeeld na gym samen liedjes die ik ze geleerd heb. Maar er gebeuren heel veel leuke dingen. We hebben nu het thema Hoe leren wij?. Ik vind het zo mooi dat deze kinderen in groep 3 nu al kunnen verwoorden wat beter kan en hoe ze zichzelf motiveren. Hoe ze fouten aanpakken en reflecteren. Echt leuk om te zien hoe goed ze dat al oppakken.’
‘Ik wil zorgen dat het vooral niet saai wordt in de klas. Actief onderwijs, dus!’