Sanne Vernet is directeur van de IJdoornschool. Zij en haar team doen er alles aan om binnen de school het onderwijs zo inclusief mogelijk aan te bieden.
Inzicht
‘We zien dat als het onderwijs op orde is, kinderen minder vaak uitstromen. We zijn ons ervan bewust dat aanpakken voor individuele leerlingen juist ook voor een hele groep werken. Bijvoorbeeld het gebruik van pictogrammen: dat gebruiken we voor kinderen die de Nederlandse taal niet goed kennen. Maar zo’n structuur aanbrengen blijkt ook heel goed te werken voor leerlingen met andere onderwijsbehoeften. Zulke kleine ingrepen hebben een groot effect.’
Grenzen
‘Er zijn ook wel grenzen aan inclusief onderwijs, er wordt echt weleens een leerling verwezen (dat heeft dan vaak te maken met veiligheid of omdat een leerling meer ondersteuning nodig heeft). Voor SBO- of SO-scholen zijn er vaak wachtlijsten, dus we proberen in de tussentijd zo’n leerling binnenboord te houden met passende interventies. Inclusief betekent ook wel: inregelen zodat het voor de hele klas passend is.’
Proces
‘Er kan van oudsher een gedachte zijn van ‘mijn groep, mijn probleem’. Wij investeren in collegiale consultaties en intervisie. Iedere periode kijken collega’s bij elkaar en geven wij elkaar feedback. Daarnaast komen mijn adjunct en ik ook regelmatig in de klassen kijken.’
Team
‘Hoe medewerkers gezond blijven in de school is altijd onderwerp van gesprek. Het is zaak om hier aandacht aan te geven in de school. Het gesprek aangaan over inclusief onderwijs is hierin belangrijk. Hoe willen we zijn, hoe dragen we dat uit? En wat hebben we daarbij nodig?’
Ouders
‘We hebben kennismakinggesprekken met ouders. We vragen ouders te vertellen over hun kind. Zij kennen tenslotte hun kind het allerbeste. In het gesprek spreken we over de talenten van de kinderen en wat bijvoorbeeld helpt als een kind het moeilijk heeft op school.’
Geslaagd
‘Onze inclusieaanpak is geslaagd als we het overgrote deel van de kinderen kunnen bedienen. We staan erom bekend dat we kijken naar mogelijkheden en die zijn er bijna altijd.’
Balans
‘De onderwijskwaliteit van de groep mag niet lijden onder extra aandacht voor een individu. Als je ziet dat onderwijskwaliteit er onder lijdt, doe je niet de juiste dingen. Dat is een signaal dat een kind niet op de juiste plek zit. Dus dan gaan we in gesprek over wat de leerling nodig heeft. Als dit geen effect heeft, gaan we na of een andere plek niet toch wenselijker is voor de leerling. En dat is dan ook oké. Het belang van het kind staat altijd voorop’
Zie voor meer informatie over onze koersnotitie: innoord.nl/koersnotitie
Sanne