Stephanie Boezaart werkt als adjunct-directeur en intern begeleider op IKC De Buikslotermeer terwijl ze de opleiding tot schoolleider volgt.
Persoonlijke ontwikkeling
‘Toen ik zeven jaar geleden bij Innoord kwam werken had ik alleen ervaring als leerkracht. Hoewel ik nog moest beginnen aan de opleiding tot intern begeleider, mocht ik wel al in die functie aan de slag. De vorige intern begeleider was al een tijdje weg, dus ik moest echt bij het begin beginnen omdat de zorgstructuur stil lag. Gelukkig werd ik toen heel goed ingewerkt door twee collega’s van het Expertisecentrum van Innoord. Ook was er een inductieprogramma voor intern begeleiders dat me goed op weg geholpen heeft. Wat dat betreft helpt Innoord heel goed, je staat er nooit alleen voor.’
Ontwikkeling tot schoolleider
‘Ik vond mijn werk als intern begeleider nog heel leuk. Maar er kwam een vacature voor adjunct-directeur op onze school. Omdat ik dat in de toekomst sowieso wel ambieerde en ik denk dat ik naast onze directeur de juiste vaardigheden kan ontwikkelen, heb ik gesolliciteerd. Toen ik werd aangenomen, moest ik natuurlijk wel nog de opleiding tot schoolleider doen, de kweekvijver. Hiervoor moest ik eerst nog een toelating doen bij Marton, onze bestuurder. Maar ook dat is gelukt. Het is pittig om naast mijn werk als intern begeleider te studeren én al leidinggevende taken te vervullen, maar op deze manier kan ik wel alles wat ik leer direct in de praktijk brengen.
Het mooie aan de kweekvijver is dat de opleiding specifiek gericht is op het Amsterdamse onderwijs. Zo zie ik de populatie en de maatschappelijke problematiek die in Amsterdam speelt terug in de lessen. Daarbij is het fijn dat alle studenten op Amsterdamse scholen werken en we dus met dezelfde regelgeving te maken hebben. Ten slotte is het heel waardevol dat we als studenten een netwerk in het Amsterdamse onderwijs opbouwen.’
Ontwikkeling van de leerlingen
‘We werken op IKC De Buikslotermeer natuurlijk ook altijd aan de ontwikkeling van leerlingen. Dat zij daar veel baat bij hebben, blijkt uit het feit dat onze school de op twee na beste scores heeft van alle scholen in Nederland met een vergelijkbare populatie. Dit bereiken we volgens mij doordat we een heel hecht en gemotiveerd team hebben dat het beste in de kinderen naar boven haalt. We hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. Ze komen echt naar school om te leren. Ook maken we de doelen zichtbaar voor onze leerlingen, ze weten waar ze aan werken. En we geven les met lef. Als iets niet voldoende oplevert, dan stoppen we ermee. En wat wel werkt, dat blijft. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van onze leerkrachten. De leerkracht staat dus centraal, want zij maken het onderwijs. Tot slot geven we veel feedback aan onze leerlingen. Elke les wordt hier bewust mee afgesloten om de leerlingen te laten groeien en om ze te laten wennen aan het geven en ontvangen van feedback. Al deze dingen zorgen ervoor dat we meer zijn dan een school, we zijn een community. En dat werkt!’
Zie voor meer informatie over onze koersnotitie: innoord.nl/koersnotitie
Stephanie