‘Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen’

Onlangs is Het Schoolbureau met een aantal schoolbesturen in en rondom Amsterdam gestart met een traject om gevluchte leerkrachten die in Nederland terecht zijn gekomen te begeleiden naar een baan in het Amsterdamse onderwijs. Een mooie manier om bij te dragen aan het oplossen van het lerarentekort. Eén van hen is Bahar Sarikaya. Zij loopt momenteel stage op onze IJdoornschool.

 

 

‘Vijf jaar geleden ben ik met mijn man en dochter uit Turkije gevlucht. Daarvoor werkte ik als manager van een studentenzaal en was ik leerkracht. In Nederland kreeg ik van DUO mijn lesbevoegdheid, want mijn diploma is hier wel geldig. Ik moest alleen eerst het staatsexamen B2 halen. Sinds ik dat heb gehaald mag ik lesgeven aan kinderen tussen de zes en twaalf jaar, in het speciaal PO, speciaal VO en op internationale scholen.

 

‘Ik heb dus wel voldoende kennis van de Nederlandse taal, maar een staatsexamen meet niet iemands vaardigheden. Zelf vind ik het bijvoorbeeld nog lastig om gesprekken in het Nederlands te voeren. Ik voel me nog niet zeker genoeg om les te geven. Vandaar dat ik me opgegeven heb voor dit traject van Het Schoolbureau. Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen.’

 

‘Op maandag en dinsdag loop ik stage op De IJdoornschool, donderdags volg ik trainingen bij Het Schoolbureau. In de ochtend hebben we Nederlandse les en in de middag is de training onderwijsgerelateerd. Een coach van Het Schoolbureau komt eens per drie weken op bezoek op de IJdoornschool om mijn opdrachten te beoordelen.’

 

‘In de klas help ik de leerkracht bij het ondersteunen van leerlingen. Zo beantwoord ik vragen op het gebied van rekenen en taal en doe ik nakijkwerk. Qua inhoud kan ik de leerlingen prima helpen, alleen de communicatie is nog een uitdaging voor mij. Ik heb altijd een notitieboekje bij me om woorden op te schrijven die ik nog niet kende. Af en toe leer ik dus ook met de kinderen mee.’

 

‘Na dit traject wil ik uiteindelijk als leerkracht aan de slag, maar wellicht begin ik als leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent. Ik vind het namelijk belangrijk om eerst accentloos Nederlands te kunnen spreken voordat ik voor de klas ga staan. Kinderen leren immers door te imiteren, dus een Turks accent is dan niet handig.’

 

‘Vandaag gaf ik mijn eerste echte les in het Nederlands, dat was een stageopdracht. Ik vond het spannend en struikelde steeds over mijn woorden, maar het was onvergetelijk. Vooral toen ik een Turks rijmpje opzei en ik de ogen van de paar Turkse kinderen in de klas zag oplichten van herkenning en plezier.’

‘Ik heb altijd een notitieboekje bij me om woorden op te schrijven die ik nog niet kende. Af en toe leer ik dus ook met de kinderen mee’

Bahar

Ontmoet andere collega's