Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Marjorie Blom is 41 jaar en woont in Amsterdam Noord. Sinds 2020 staat ze als zij-instromer voor de klas op OBS Twiske en volgt ze het zij-instroomtraject op de Hogeschool Utrecht.
Wat deed je hiervoor?
‘Ik heb rechten gestudeerd en daarna eerst als griffier gewerkt, toen heel even in de advocatuur en vervolgens werd ik gedetacheerd bij overheidsinstanties. Mijn laatste baan was als docent rechten op een ROC. Daar gaf ik dus al les, maar ik merkte dat ik het erg lastig vond om taaie juridische lesstof om te zetten in boeiende lessen. Op het ROC probeerde ik ervoor te zorgen dat de lessen leuker waren dan de lessen die ik vroeger had, maar dat bleek lastiger dan gedacht omdat zij uiteindelijk toch gewoon die boeken uit hun hoofd moesten leren. Daarnaast was ik zelf de juridische inhoud ook wel zat.’
Wanneer wist je dat je het onderwijs in wilde?
‘Eerlijk gezegd wist ik eigenlijk altijd al dat ik met jonge kinderen wilde werken. Ik heb zelfs direct na de middelbare school al een jaar Pabo gedaan. Maar ik denk dat ik er toen nog te jong voor was. En ik dacht dat veel geld verdienen belangrijk was. Gelukkig kreeg ik via de Crash Course van Het Schoolbureau een tweede kans. Ik vind het fantastisch dat basisschoolleerlingen zo onbevangen en verwonderd kunnen zijn. Ze zijn oprecht blij als ze iets nieuws geleerd hebben.’
Wat trekt je aan in het onderwijs?
‘Ik vind het fijn als ik kinderen iets kan meegeven voor de toekomst. Als ik ze kan helpen om zichzelf te zijn. En ik wil dat iedereen zich op zijn of haar eigen leerniveau capabel voelt, dat ze iedere dag een stapje verder komen in hun eigen ontwikkeling op hun eigen tempo. En ik wil kinderen ook gewoon een hele leuke schooltijd meegeven waar ze met plezier op terugkijken.’
Wat neem je mee uit je vorige carrière?
‘Misschien dat ik zelf heel erg zoekende ben geweest qua carrière. Juist daarom wil ik mijn leerlingen nu zoveel mogelijk brede kennis meegeven zodat zij hun passie of kracht kunnen ontdekken, erachter kunnen komen wat bij ze past en waar hun talenten liggen. Dit doe ik bijvoorbeeld door naar aanleiding van hun vragen spontaan dingen op te zoeken. Meegaan met de interesses van de kinderen, daar gaat het om.’
Wat voor soort leerkracht ben je?
‘Hopelijk iemand waar ze veel kennis kunnen halen en die probeert de lesstof op een zo leuk mogelijke manier aan te bieden. Ik doe mijn uiterste best om de kinderen op hun gemak te stellen en klets veel met ze. Ik ben heel betrokken. Wel ben ik nog zoekende welke groep mij het beste past en hoe ik de methodes zo aantrekkelijk mogelijk onder de aandacht kan brengen. Laatst vertelde een collega over het popcornconcept. Dat je papierpropjes met begrippen en definities lukraak de klas in gooit en dat de leerlingen dan de juiste definities bij de begrippen zoeken. Leuk, ga ik binnenkort ook eens proberen.’
Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?
‘Toen ik vorig jaar binnenkwam in groep 1-2 dacht mijn duo dat de overstap van ROC-leerlingen naar kleuters te groot zou zijn, maar ze kwam erop terug. Vooral met een handpop (totaal buiten m’n comfortzone) lukte het lesgeven boven verwachting goed. Het deed me goed te merken dat dit lukte.’
Waar kijk je het meest naar uit als je straks volledig bevoegd voor de klas staat?
‘Zelf geen lessen meer volgen, haha. Plus de ellendige rekentoets achter de rug hebben. en hopelijk heb ik dan alle lesmethodes hier zo goed onder de knie dat ik er mijn eigen draai aan kan geven. Ik kan niet wachten!’
‘Meegaan met de interesses van de kinderen, daar gaat het om’