Fenne Abbring, stagiaire op IKC Overhoeks

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Fenne Abbring (17 jaar) is eerstejaars student aan de voltijd Pabo op de HvA. Haar eerste stage loopt ze op IKC overhoeks. 

 

 

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?

Meteen na de middelbare school. Mijn moeder is leerkracht, dus van jongs af aan heb ik geroepen dat ik juf wilde worden en dat is altijd zo gebleven. Ik heb nog wel nagedacht over andere dingen maar niets was leuker dan juf worden. Als mijn eigen leerkracht vroeger studiedag had school ging ik altijd met mijn moeder mee naar haar werk. En ook nu nog zorg ik ervoor dat ik zeker één keer per jaar een dag met haar meeloop. Het fijne aan juf zijn is dat je kinderen kunt helpen met hun toekomst. De juffen van mijn eigen basisschool waren een groot voorbeeld. En nu wil ik zelf graag een rolmodel zijn. 

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks een eigen klas hebt?

Om mijn eigen groep te hebben en een goede band met de leerlingen op te bouwen. Nu ben ik er maar één dag per week, dus kost dit meer tijd. Ik wil echt weten wat er speelt in de levens van de leerlingen. En ik kijk uit naar het werken in teamverband, het echt samen doen.

 

Wat voor soort leerkracht ben je?

Ik wil een veilige omgeving bieden aan de leerlingen, dat ze alles tegen me durven te zeggen. Niet een heel strenge juf maar een gezellige. Natuurlijk moet wel gewerkt worden, maar daarna even ontspannen is een goede afwisseling. Mijn ervaring is dat als leerkrachten wat losser zijn, de leerlingen vanzelf wel aan het werk gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar de onderbouw, jonge kinderen zeggen namelijk alles wat ze denken en daar komen soms hele mooie verhalen uit. Ze hebben een grote fantasie.

 

Wat is het meest waardevolle dat je van je mentor of stagebegeleider geleerd hebt?

Tijdens mijn lessen doe ik mijn inleiding en slot soms te snel. Mijn stagebegeleidster heeft mij geleerd dat ik daar de tijd voor mag nemen. Een onderwerp rustig beginnen en polsen wat ze al over het onderwerp weten, zodat de leerlingen begrijpen waar de les over gaat. Hierdoor werken ze meer samen en zijn ze meer betrokken bij de les dan wanneer ze alleen maar naar mij moeten luisteren. Wat ik ook van mijn stagementor heb geleerd is dat groepsverband in de klas heel belangrijk is. Om goed te kunnen leren moet er een goede sfeer in de groep zijn.

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?

Een leerling in de onderbouw stelde me een keer de vraag ‘Juf Fenne, hoe heet jij?’ Daar moest ik erg om lachen. Als iemand zou twijfelen om het onderwijs in te gaan zou ik zeggen: Probeer het in ieder geval. Je krijgt energie van de leerlingen, ook als je belachelijk vroeg op moet. Geen dag is te voorspellen, de dag loopt altijd anders dan verwacht en voor je het weet kom je weer met een mooi verhaal thuis.

‘Juf Fenne, hoe heet jij?’

Ontmoet andere collega's