Sema Özcan werkt sinds vorig schooljaar bij ons als stafmedewerker beleid en advies op de afdeling Onderwijs & Kwaliteit (én als leerkracht) en houdt zich voornamelijk bezig met burgerschapsonderwijs.
Burgerschap
‘Burgerschap is met alle verschillen – in de breedste zin van het woord – met elkaar kunnen samenleven. De reden dat dat op een school en met name in Amsterdam-Noord belangrijk is, is dat we hier heel veel te maken hebben met die verschillen. Onze scholen hebben zeer diverse populaties. Het is belangrijk dat we de juiste kennis en houding mee kunnen geven, zodat de kinderen het na school ook zonder onze begeleiding kunnen doen. Uiteraard moeten we daarbij zelf ook het goede voorbeeld geven.’
Studie
‘Naast mijn werk als leerkracht volg ik de master onderwijswetenschappen. Ik heb hiervoor gekozen om mijn kennis en ervaring in het onderwijs te vergroten en daardoor ook binnen andere dimensies van het onderwijs te kunnen gaan werken. Ik kan bijvoorbeeld als adviseur, onderwijsontwikkelaar of auteur werken. Of bij een bedrijf de scholing vormgeven of lesgeven op de Pabo. Ik vind het een mooie aanvulling op leerkracht zijn en ervaring opdoen op een ander niveau.’
Stage
‘Bij wijze van stageopdracht begon ik bij Innoord met een onderzoek naar de stand van zaken van het burgerschapsonderwijs.Daarna bracht ik een advies uit aan het bestuur hoe we burgerschapsonderwijs op bestuurlijk niveau en op schoolniveau op orde kunnen krijgen. Dit was noodzakelijk omdat de wetgeving omtrent burgerschap aangescherpt is en omdat we het in onze koers ook belangrijk vinden om het burgerschapsonderwijs in orde te hebben. Het viel me meteen op dat een hoop scholen al goed op weg waren, maar dat een bestuurlijke visie, die scholen als basis kunnen gebruiken, ontbrak.’
Gebleven
‘Na mijn stage ben ik bij Innoord gaan werken. Als stafmedewerker beleid en advies op de afdeling Onderwijs & Kwaliteit én als leerkracht. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dan verder kon werken aan het burgerschapsproject en omdat Amsterdam(-Noord) een dynamisch werkveld is. Ook vind ik het interessant dat de scholen in Noord een andere doelgroep hebben dan ik gewend was. De functie op het stafbureau is vooral heel leerzaam voor mij. Hij past goed bij mijn opleiding en ik leer nu veel waar ik straks veel aan kan hebben. Tot slot vind ik de sfeer op het stafbureau heel leuk.’
Stafbureau
‘Twee dagen per week ondersteun ik onze manager Onderwijs & Kwaliteit in haar werkzaamheden door onder andere te helpen bij administratieve taken en voorbereidingen van de schoolbezoeken te doen. Ook doe ik praktijkonderzoeken en documentonderzoeken om in kaart te brengen waar scholen staan qua burgerschap. Deze gegevens analyseer ik, bespreek ik met mijn manager, denk na over vervolgstappen en koppel de ontwikkelingen terug in de domeingroep Onderwijs en de directeurenoverleg.’
Bereikt
‘Sinds mijn onderzoek hebben we een gedeelde bovenschoolse visie op burgerschap en twee bijbehorende hulpmiddelen ontwikkeld: een Padlet en een onderwijsplan. Ook hebben we een bovenschools leerteam burgerschap opgericht, waaraan de burgerschapscoördinatoren van onze scholen deelnemen.’
Ambitie
‘Dit schooljaar wil ik de basis op orde hebben, dus dat elke school een eigen visie heeft op basis van de bovenschoolse visie, dat die visie leeft in de school, dat we op alle scholen in kaart hebben kunnen brengen wat de populatie nodig heeft en dat we daar leerdoelen aan koppelen. Ten slotte hoop ik dat we meer duidelijkheid en handvatten krijgen voor het monitoren van burgerschapsonderwijs. Niet om het meten, maar echt om te zien of de leerdoelen behaald worden of wat daar nog voor nodig is.’
Uitdaging
‘Idealiter zou ik elke school apart willen ondersteunen, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij scholen zelf. Ik kan alleen zorgen voor kaders en hulpmiddelen. Ook loop ik er tegenaan dat beleid schrijven niet heel concreet is en nooit af lijkt te komen. Maar door al deze uitdagingen heb ik wel geleerd om breder te kijken dan enkel op schoolniveau.’
Trots
‘Ik ben er trots op dat burgerschap uitgebreid terugkomt in alle schoolplannen, dat het onderwerp leeft. En ook op het feit dat er veel deelnemers in het bovenschoolse leerteam burgerschap zitten en dat iedereen zo betrokken is. Ik voel dat we goed op weg zijn met het leerteam en dat er ruimte is voor ieders wens. De volgende bijeenkomst wordt bijvoorbeeld meer een werksessie dan een praatsessie, omdat een van de leden daar om vroeg. We leren dus echt van en met elkaar.’
Zie voor meer informatie over onze koersnotitie: innoord.nl/koersnotitie
Sema