Harmien Ypma, schoolleider in opleiding

 

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Leerkracht Harmien Ypma werkt op SBO Universum en doet de schoolleidersopleiding.

 

Wanneer en hoe wist je dat je schoolleider wil worden?

Eigenlijk wist ik dat al tijdens de PABO. Mede studenten gaven destijds aan dat ze mij wel uiteindelijk als directeur zagen. Het onderwijs vond ik toen onwijs leuk, maar het hele organiseren, de brede blik en bedenken voor een school sprak mij meer aan. Voordat ik ben begonnen aan de schoolleidersopleiding, had ik al meerdere keren aangegeven hierin geïnteresseerd te zijn.

 

Welke opleiding volg je en waarom precies deze?

De Thomas More opleiding via de kweekvijver. Deze duurt 2 jaar en ik ben al over de helft. De kweekvijver is van alle openbare Amsterdamse onderwijsbesturen. Dit doe ik met een leuke groep mensen. Het gesprek aan gaan met mensen van andere scholen en andere besturen maakt het vooral leuk. Om zo met elkaar te sparren. Ik heb gekozen voor de opleiding, omdat het een opleiding is die goed aangeschreven staat en de kerndocenten zelf de ervaring al hebben vanuit het onderwijs. Tijdens de open dag merkte ik dit al en tijdens de opleiding al helemaal. 

 

Wat neem je mee uit je ervaring als leerkracht?

Het is voor mij heel waardevol dat ik zelf voor de klas heb gestaan en nog steeds een dag per week voor de klas sta. Het zorgt ervoor dat ik binding houdt met de groepen. Wat ik verder meeneem is, dat het er bij het vak van leerkracht heel veel komt kijken, zeker met onze doelgroep. Het is eigenlijk topsport om voor de klas te staan. Beleidsstukken kun je maken, maar voor de klas staan is totaal anders. Doordat ik nog voor de klas sta ken ik alle kinderen bij naam. Je hebt de kinderen zelf in de klas gehad, dus je weet wat wel werkt en dat is echt een meerwaarde. Als ik met de leerkrachten over leerlingen praat dan kan ik ze dus praktische tips meegeven. Later is het helaas onmogelijk om echt voor de klas te staan. Hoe jammer ik dat ook vind, ben ik toch klaar voor de volgende stap. 

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks je schoolleidersdiploma hebt?

Waar ik echt naar uitkijk is om echt samen met het team de koers en de stappen te gaan bepalen die nodig zijn voor een school. Dat ik samen met het team de school goed kan laten draaien en functioneren. Voor nu ben ik blij dat ik hier dingen mag proberen op een voor mij fijne locatie. Wellicht dat ik in de toekomst mijn vleugels ga uitslaan en eens naar het regulier onderwijs ga. Inmiddels werk ik hier nu al dertien jaar, maar uiteindelijk wil ik toch leidinggevende worden in het (SBO) Speciaal Basis Onderwijs.

 

Wat is het meest waardevol dat je tot nu toe van je mentor geleerd hebt?

Een IB-er vertelde mij eens, vroeger had je een klas met kinderen voor je en die hebben onderwijsbehoeftes. Nu heb je een team en die hebben ook allemaal eigen behoeftes. Je verwacht dat volwassenen dat minder hebben, maar iedereen heeft zijn eigen behoeftes en aan die verschillen pas je jezelf dan aan. Wat ik ook meeneem is om soms een stap naar achter te doen en te kijken wat er gebeurt in plaats van direct een oplossing bieden. Als je soms die stap terugneemt, dan kan je nog wel eens verrast worden.

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt als schoolleider in opleiding?

De complimenten die ik krijg van collega’s die blij zijn met de manier hoe ik het doe. Voor mij is het belangrijk dat ook al zijn de taken anders, dat we wel allemaal gelijk zijn in de school. Het is heel fijn om te merken dat collega’s meedenken in de school en dat de energie voelbaar is. Als het goed gaat met de leerlingen en alles functioneert goed dan geeft mij dat een goed gevoel.

‘Het is eigenlijk topsport om voor de klas te staan’

Ontmoet andere collega's