Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op IKC De Buikslotermeer waar brugfunctionaris Chaima el Kaid onlangs begonnen is.
Hoewel Chaima nog geen twee maanden werkzaam is op IKC De Buikslotermeer en met haar 23 jaar een stukje jonger is dan de meeste ouders, is direct duidelijk dat ze er helemaal op haar plek is. Ze weet wat haar opdracht is en ze is vastberaden die te volbrengen. Na functies in de kinderopvang, het jongerenwerk en de zorg kwam Chaima er tijdens een onderzoek achter wat een brugfunctionaris precies doet. Dat is mijn baan, dacht ze toen. Chaima: ‘Qua achtergrond wist ik dat ik geschikt ben om de samenwerking tussen ouders, school en omgeving te bevorderen, maar vanuit mijn toenmalige functie kon ik dat niet doen. Vandaar dat ik zonder twijfel solliciteerde op de functie van brugfunctionaris.’
Ze vervult haar rol met verve. Chaima: ‘Mijn belangrijkste taken zijn het vergroten van de ouderbetrokkenheid en het bevorderen van kansengelijkheid. En mijn belangrijkste doel is om een brug te slaan tussen ouders, leerlingen en school, maar ook de omgeving buiten school, zodat iedereen zich gehoord, begrepen en ondersteund voelt. Ik ondersteun ouders o.a. met praktische zaken en biedt ze een luisterend oor, waarbij vertrouwen en verbinding centraal staan. We maken een babbeltje en ouders kunnen hun hart bij mij luchten.’ Onlangs nog gaf een ouder aan dat zij geen bed kon betalen voor haar kind. Chaima regelt dan budget via het Jeugdeducatiefonds. Want een kind dat niet lekker kan slapen, kan ook niet lekker leren. De betreffende ouder knuffelde Chaima en vertelde dolblij te zijn met haar.
In de gesprekken die Chaima met ouders voert, pikt ze signalen op. Continu staan haar voelsprieten op scherp. Geven ouders aan dat ze moeite hebben met het schermgebruik van hun kinderen, dan regelt Chaima een gastspreker van de Jellinekkliniek. En wanneer de dreumes van een van de ouders dan moeite heeft met stilzitten, pakt Chaima het kind over zodat de ouder zich kan focussen op de Jellinekspreker. Chaima: ‘Ik vind het belangrijk om in te spelen op de behoeften van de ouders. Als ouders iets hebben aan zo’n gastspreker, dan hebben hun kinderen dat indirect ook.’
Verder focust Chaima ook op de ontwikkeling van ouders. Zo bracht ze onlangs de buurtwerker in contact met een ouder die graag activiteiten in de buurt wil gaan organiseren en regelt ze cursussen op verzoek van ouders. Chaima: ‘Meerdere ouders gaven aan dat ze willen leren fietsen. Binnenkort start dus de vijfweekse fietscursus in samenwerking met DTV voor volwassenen en kinderen hier op het plein. Ouders en kinderen zonder fiets mogen de cursusfiets zelfs houden.’
Voor de toekomst zit Chaima nog vol plannen. Samen met de coördinator van de voorschoolse educatie gaat ze ervoor zorgen dat ouders inhoudelijk op de hoogte zijn van de thema’s die op de school aan bod komen. Zo gaan de thema’s ook thuis leven en kunnen ouders en kinderen samen oefenen en erover praten. Ook gaat Chaima elke maand een ouderontbijt organiseren omdat ouders graag samen willen komen. Chaima: ‘Wat ik verder nog ga ontwikkelen is ook voor mij nog een verrassing, want ik ga niks opleggen, ik doe alles op verzoek van de ouders.’
Tot slot is Chaima aanwezig bij (intake)gesprekken, bijvoorbeeld met ouders die geen Nederlands spreken, en helpt ze diezelfde ouders bij het invullen van formulieren of het voeren van telefoongesprekken met instanties. Eigenlijk een wonder dat IKC De Buikslotermeer ooit zonder haar heeft gekund!
Meer informatie over familiescholen: https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/onderwijs/familiescholen/
Chaima