Liliane Franssen, zij-instromer op OBS  IJplein

 

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Zij-instromer Liliane Franssen doet de schoolleidersopleiding en loopt stage op OBS IJplein. 

 

Wat heb je hiervoor gedaan?

De afgelopen 20 jaar heb ik bij diverse non-profit organisaties gewerkt. Het heeft mij altijd veel voldoening gegeven om, ook al is het op afstand, een rol te spelen bij thema’s die mij aan het hart liggen zoals: armoedebestrijding, humanitaire hulp en gelijke rechten voor vrouwen en meisjes. Een belangrijke drijfveer in mijn leven is ongelijkheid en onrechtvaardigheid. In mijn dagelijks werk als lid van het managementteam was ik verantwoordelijk voor de communicatie, marketing en fondsenwerving. Een leuke, afwisselende functie waarin ik met bevlogen mensen mocht werken aan het versterken van de organisatie, groei en continuïteit van inkomsten en het vergroten van draagvlak in Nederland om uiteindelijk zoveel mogelijk impact te maken. Dat wil ik nu graag in het onderwijs doen. Maar ik heb zeker nog het een en ander te leren op het gebied van onderwijskundig leiderschap. 

 

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?

Het onderwijs is vaak onderwerp van het publiek debat, en dan niet alleen de dalende prestaties, maar ook de kansengelijkheid in het onderwijs. De coronapandemie heeft veel zichtbaar gemaakt voor mij. Bij elkaar opgeteld ligt hier een stevige maatschappelijke opdracht waar ik graag met mijn expertise en ervaring aan wil bijdragen. Het was de prikkel om dichterbij en concreter van betekenis te kunnen zijn. Als schooldirecteur kun je hierin echt een concreet verschil maken en dat spreekt me enorm aan. Toen ik eenmaal besloten had dat ik het onderwijs in wilde, heb ik diverse schoolbesturen benaderd. Innoord was de eerste die snel reageerde, en binnen een paar dagen was alles geregeld. De missie, visie en identiteit van deze organisatie past goed bij mijn drijfveren. Binnen deze organisatie wil ik graag van betekenis zijn.

 

Welke opleiding volg je nu?

Mijn keuze is gevallen op Academica University of Applied Sciences omdat de opleiding staat voor wetenschappelijk onderbouwd onderwijs en sterk gericht is op verbetering en  vernieuwing van het Nederlandse onderwijs. Dit hoop ik ook toe te kunnen voegen als ik straks in het onderwijs werk. Het studeren is wel echt aanpoten en het is wennen om weer in de collegebanken te zitten, maar het inspireert en verrijkt enorm. 

 

Wat neem je mee uit je vorige carrière?

In ieder geval passie, betrokkenheid en energie. Verder mijn vermogen om te verbinden (op strategisch en persoonlijk niveau) en ervaring op het gebied van leiderschap. Ik denk dat ook mijn ervaring met veranderingsprocessen goed van pas komt. Ik ben nieuwsgierig en benader zaken graag analytisch. Verder heb ik een goede helicopterview. Dat lijkt me in een complexe en dynamische omgeving waarin je als schooldirecteur functioneert ook goed van pas komen.

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks je diploma hebt?

Om samen te werken met een team en de omgeving (ouders, gemeenten, zorgverleners) en samen een zo mooi mogelijk resultaat neer te zetten. Ik hoop op een fijne werkplek, een mooie uitdaging. Misschien wel op meerdere scholen of op bestuursniveau. Ik kijk ernaar uit om het verschil te kunnen maken op een concrete manier. Om naar de stip aan de horizon toe te werken. 

 

Wat voor soort schoolleider word je, denk je?

Ik denk dat een goede schoolleider altijd op zoek is hoe het onderwijs beter te maken en de randvoorwaarden creëert voor een veilige en lerende schoolcultuur (voor leerlingen en leraren) waarin iedereen het leuk vindt om samen het onderwijsproces continue te blijven verbeteren en te vernieuwen, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Als schoolleider neem je hierin het initiatief en neem je de organisatie mee op sleeptouw. Ik leg de lat hoog en ben kritisch, maar altijd met een mild oog voor de mensen om mij heen. Samenwerken en mooie resultaten bereiken. Dat is waar ik blij van word.

 

Wat is het meest waardevol dat je tot nu toe van Madeleen geleerd hebt?

Madeleen heeft een sterke visie op onderwijs en de organisatie daarvan. Ze is enorm betrokken bij de leerlingen en leerkrachten. ze schakelt moeiteloos tussen strategisch en operationeel en barst van de kennis en onderwijskundig leiderschap. Ook heeft ze veel energie en is ze heel gepassioneerd. Dat is voor mij enorm inspirerend en leerzaam. Ik krijg een fantasie kijkje in de keuken, OBS IJplein is een fijne leerplek. 

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?

Dat was het eerste gesprek met Madeleen, de eerste echte kennismaking met de school. En ons duobezoek aan Gaby Etman op De Buikslotermeer was ook hartstikke interessant. Daar kon ik goed zien hoe een collega-directeur het aanpakt. En natuurlijk dit gesprek!

‘De coronapandemie was de prikkel om dichterbij en concreter van betekenis te kunnen zijn’

Ontmoet andere collega's