Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Vera Tucci doet de schoolleidersopleiding en werkt als adjunct-directeur bij OBS De Vier Windstreken.
Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?
Dat wist ik toen ik een jaar of twaalf was, door de leerkracht die ik zelf hier op De Vier Windstreken had. Bij haar heb ik een heel fijne tijd gehad in de klas en ik heb echt goede ontwikkelingsmogelijkheden van haar gekregen. Daarna ben ik havo/vwo gaan doen in Noord bij scholengemeenschap Noord, nu het Bredero lyceum.
Een paar jaar lang wilde ik nog steeds leerkracht worden, tot ik mijn eerste bijbaantje kreeg en heel enthousiast was over de horeca. Nadat ik een opleiding aan de hotelschool had gedaan ben ik daarna toch naar de pabo gegaan, omdat ik vond dat het onderwijs beter bij mij pastte.
Welke opleiding volg je nu?
De schoolleidersopleiding op de Thomas More hogeschool. Een van de beste en leukste opleidingen die ik tot nu toe heb gedaan, omdat de opleiding ervoor zorgt dat je uit jezelf heel veel literatuur tot je neemt. De opleiding schrijft weinig boeken voor, maar je krijgt zelf de behoefte om meer te lezen. In het begin van het jaar hoef je maar 5 boeken aan te schaffen en dan denk je: “Is dit het maar?” Je hebt drie grote opdrachten, bestaande uit leiderschap, schoolontwikkeling, etc. en er zijn drie opdrachten voor persoonlijke ontwikkelingen. Je moet onderbouwen via de literatuur hoe je de dingen ziet, passend bij de opdracht en die literatuur mag je zelf uitkiezen.
Waar kijk je het meest naar uit als je straks je diploma hebt?
Dat ik hier samen met Ferdinand kan werken om het directeurschap echt onder de knie te hebben, daar heb ik één jaar voor. De reden dat ik adjunct ben geworden is, omdat Ferdinand over een tijdje met pensioen gaat. Toen ik aangaf dat ik het directeurschap ambieerde gaf hij mij die kans. Hij wil graag overdragen, is heel ervaren en wilt mij veel dingen leren.
Wat voor soort schoolleider word je, denk je?
Iemand met een de-klant-is-koningmentaliteit, wat je in een winkel of hotel vaker aantreft dan in een school. Je kunt niet alles doen, maar ik wil in ieder geval dat iedereen zich gehoord voelt en terecht kan op school; ouders, leerlingen én leerkrachten. Dat ik een vertrouwensband heb met iedereen die op mijn school werkt en dat ze de vrijheid voelen om zichzelf te ontwikkelen en om lesmateriaal te ontwikkelen. Ik wil dat ze weinig restricties voelen vanuit mij, maar ik houd wel van hard werken. Iedereen moet zijn schouders eronder zetten, dus ik wil wel stimuleren zoveel mogelijk te doen. Voor hun eigen ontwikkeling, maar voornamelijk voor de kinderen.
Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak?
Mijn eerste klas die ik had als leerkracht is mij wel echt bijgebleven. Ik vond het ontzettend leuk met de kinderen, maar twintig jaar later vind ik wel dat ik toen nog heel veel moest leren. Ik heb heel leuke herinneringen aan die tijd, omdat ik toen alles voor het eerst deed.
Speciale kinderen die wat extra’s hebben blijven mij ook bij. Een aantal daarvan zie ik nu nog wel eens in de buurt en dan vraag ik aan ze hoe het met ze gaat. Dan zie ik dat een aantal kinderen zichzelf goed hebben ontwikkeld en leuke volwassenen zijn geworden. Dat vind ik altijd leuk om te zien en om op terug te kijken.
Er was ook eens een jongen met een moeilijke thuissituatie. Hij was een vluchteling en een heel intelligente jongen. Hij heeft inmiddels vwo afgerond en vertelde mij laatst trots wat hij gaat studeren, ondanks alle moeilijkheden, daar word ik heel blij van.
‘Ik heb een de-klant-is-koningmentaliteit, wat je in een winkel of hotel vaker aantreft dan in een school’