Familieschool: De IJdoornschool 

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op de IJdoornschool. Hier werken familieschoolcoördinatoren Cleo (tevens leerkracht en cultuurcoördinator) en Asli (tevens remedial teacher) en brugfunctionaris Derya. 

 

 

Asli: ‘Om tot leren te komen heeft een kind niet alleen onderwijs, maar ook een goede leeromgeving nodig. Niet alleen op school, maar ook thuis. Een kind met een knorrende maag omdat er ‘s ochtends geen ontbijt was, leert bijvoorbeeld moeizaam. Vandaar dat wij wekelijks tassen met gezonde boodschappen uitdelen aan onze leerlingen en hun ouders. Alle gezinnen mogen een tas ophalen, er zijn geen voorwaarden. We doen er sowieso altijd fruit en eieren in. Op school kunnen de kinderen altijd al een banaan of een appel pakken, in de tassen doen we druiven, aardbeien of blauwe bessen. Sommigen gaan helemaal uit hun dak als ze aardbeien krijgen, zo lekker vinden ze die.’

 

‘We verzorgen ook wel eens ontbijten voor de ouders of gaan met ze wandelen. Zo proberen we bij te dragen aan een gezonde levensstijl. Hier geven we soms ook voorlichting over. Maar bijvoorbeeld ook over opvoeden, social media of risicovol spelen. Het mooie is dat ouders zo niet alleen kennis opdoen, maar elkaar ook beter leren kennen tijdens zo’n informatiemoment. Er wordt gelachen, er wordt gehuild en mensen voelen zich door elkaar gesteund.’

 

 

Cleo: ‘Die saamhorigheid was ook heel mooi zichtbaar tijdens een recente studiedag. We hadden geregeld dat onze leerlingen samen met hun ouders gratis naar het museum konden op deze vrije dag. Een ouder met één kind bood aan zich te ontfermen over een van de drie kinderen van een ander zodat beiden maar op twee kinderen hoefden te letten en iedereen zo toch mee kon gaan. Voor sommige kinderen was het hun eerste museumbezoek. Ouders willen wel, maar als je weinig te besteden hebt, dan kies je toch eerder voor basisbehoeften. Het was heel waardevol om te zien dat de kinderen ervan genoten om samen met hun ouders iets leuks te doen.’

 

‘Diezelfde blije koppies zagen we toen we aan het einde van vorig schooljaar een sporttoernooi organiseerden in samenwerking met Streetwise. Inschrijven kon alleen als ouder-kindduo. Er waren ouders die er speciaal vrij voor namen. De betrokkenheid was uitzonderlijk en er wordt nog steeds vol enthousiasme over gesproken. Een leerling zei zelfs: “Dit vergeet ik nooit meer!”’

 

 

Derya: ‘Als brugfunctionaris ben ik hier op school het eerste aanspreekpunt voor ouders als zij vragen hebben over iets anders dan het onderwijs. Ik vorm de gespreksdriehoek met het kind en de ouders. Omdat ik elke ochtend bij de deur sta ben ik zichtbaar en zie ik de ouders en kinderen geregeld. Hierdoor kan ik zaken snel signaleren en in kaart brengen. Het is fijn voor kinderen en ouders om vaste vertrouwde gezichten te zien, zeker omdat er de afgelopen jaren veel directiewisselingen hebben plaatsgevonden. Ouders komen naar ons toe als ze ergens tegenaan lopen. Af en toe geven we advies of verwijzen we door naar de jusite instantie, maar nog vaker zijn we vooral het luisterend oor. Onlangs zei een ouder nog tegen Asli: “Ik ben blij dat ik hier met jou over kan praten, dat je luistert zonder te oordelen.” We vinden het belangrijk dat onze leerlingen hun talenten ontdekken en erachter komen wat ze leuk vinden om te doen. Vandaar dat we de subsidie ook gebruiken voor de inzet van vakdocenten. Elke periode tussen twee schoolvakanties staat in het teken van een andere activiteit. Denk aan schrijven, dansen en toneelspelen. En in de pauzes komen onze leerlingen in aanraking met diverse sporten dankzij de inzet van Streetwise.’  

 

Cleo: ‘In de nabije toekomst willen we graag borgen wat we nu al opgezet hebben. De informatieochtenden gaan we uitbreiden en de ouderraad gaan we nieuw leven inblazen. Daarnaast lijkt het ons goed als leerkrachten aan de hand van een door ons opgesteld formulier signalen in kaart kunnen brengen. Zij zien onze leerlingen en hun ouders ten slotte nog vaker dan wij. En ten slotte willen we onze online zichtbaarheid vergroten. Dit artikel is een mooi begin!’

 

Meer informatie over familiescholen: https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/onderwijs/familiescholen/ 

‘‘Blije koppies zagen we toen we aan het einde van vorig schooljaar een sporttoernooi organiseerden in samenwerking met Streetwise. Inschrijven kon alleen als ouder-kindduo. Er waren ouders die er speciaal vrij voor namen. De betrokkenheid was uitzonderlijk en er wordt nog steeds vol enthousiasme over gesproken. Een leerling zei zelfs: “Dit vergeet ik nooit meer!”’’

Cleo

Ontmoet andere collega's