Familieschool: OBS De Vier Windstreken 

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op OBS De Vier Windstreken. Hier werken brugfunctionaris Sana Dahri en coördinator familieschool Jael van den Berg. 

Tekst Merel Kokhuis

 

 

Het plan was om Sana kort te interviewen over de manier waarop zij en Jael de familieschoolsubsidie inzetten om de leeromstandigheden van de kinderen op OBS De Vier Windstreken te verbeteren waar nodig en waar mogelijk. Ik mag langskomen op de ochtend dat zo’n tien vrijwilligers de tweewekelijkse boodschappentassen gaan inpakken in de ouderkamer. Bij binnenkomst merk ik het al meteen: hier hangt een ontspannen sfeer, iedereen is hier welkom. Sana onthaalt iedere vrijwilliger/ouder/collega/leerling vol enthousiasme. Iedereen krijgt haar aandacht. Ze doet duizend dingen tegelijk en toch loopt haar hoofd niet over. Althans, ze laat het in ieder geval niet merken. 

 

Zodra de vrachtwagens van supermarktketen Jumbo arriveren, verandert de groep in een geoliede machine. Razendsnel worden alle boodschappen uitgeladen en in een uitgekiende volgorde in de ouderkamer uitgestald, van zwaar en stevig (melk) naar licht en kwetsbaar (eieren). Sana: ‘De boodschappentassen zijn nodig omdat veel ouders onvoldoende te besteden hebben om hun kinderen gezonde voeding te geven. Ik heb weleens gezien dat een jongetje oude patat in zijn broodtrommel had of dat een kind helemaal geen lunch mee had gekregen. In de tassen doen we dus vooral gezonde dingen. Altijd zuivel, fruit, groente en broodbeleg.’

 

Het is eigenlijk allang weer tijd om naar kantoor te gaan, maar ik wil zo graag blijven dat ik besluit mijn afspraken van die ochtend te verzetten. Ik kan niet stil blijven zitten en help met het inpakken van de bijna 160 tassen. Ondertussen lopen er ouders binnen die zich willen aanmelden voor een EHBO-cursus. Sana: ‘Een tijd geleden kreeg een jongen uit de buurt een hartstilstand. Het is gelukkig goed afgelopen met hem, maar de schrik zat er goed in en het bleek dat bijna niemand wist hoe je moet reanimeren. Vandaar dat we nu de mogelijkheid bieden om dat gratis te leren. En de aanmeldingen stromen binnen.’

 

Ik merk dat de vrijwilligers graag in de ouderkamer zijn en dat er vriendschappen ontstaan. Sommige ouders, die bijvoorbeeld nog niet zo lang in Nederland zijn, zitten veel thuis en kunnen zich vrij eenzaam voelen. Door vrijwilligerswerk voor de school te doen, gaan ze ook sociaal vooruit. Sana: ‘De weg naar hulp is voor ouders bij ons op school zo heel toegankelijk. Als een kind bijvoorbeeld een bed, bril of fiets nodig heeft, dan doen Jael en ik er alles aan om dat te realiseren met financiële hulp van het Jeugdeducatiefonds, Stichting Sina of Stichting Leergeld.’

 

Sana en Jael slagen erin om taboes te doorbreken. Door nooit te oordelen, goed te luisteren en, indien gewenst, met een praktische oplossing te komen. Er komen steeds meer hulpvragen binnen en er is minder schaamte. Sana: ‘We doen het voor elkaar en voor de kinderen. We bouwen een community. In een buurt waar veel armoede is en mensen grote zorgen hebben, is zoiets als een tienminutengesprek op school geen prioriteit. En toch groeit de ouderbetrokkenheid hier gestaag. In september wordt altijd een algemene informatieavond gehouden, maar meestal is de opkomst magertjes. Dit jaar kwamen er maar liefst drie keer zoveel ouders als we gewend waren. Daar doen we het voor: verbinding en betrokkenheid.’

 

Als alle tassen ingepakt zijn en de eerste ouders hun boodschappen komen ophalen, ruik ik opeens heerlijke kookgeuren. Enkele vrijwilligers blijken ook nog even een lunch in elkaar te hebben gedraaid en ik word uitgenodigd om mee te eten. De Afghaanse dolma’s en Marokkaanse pannenkoekjes smaken extra goed na het harde werken en in dit gezelschap. Ik wil vaker helpen!

 

Meer informatie over familiescholen: https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/onderwijs/familiescholen/ 

‘Ik merk dat de vrijwilligers graag in de ouderkamer zijn en dat er vriendschappen ontstaan. Sommige ouders, die bijvoorbeeld nog niet zo lang in Nederland zijn, zitten veel thuis en kunnen zich vrij eenzaam voelen. Door vrijwilligerswerk voor de school te doen, gaan ze ook sociaal vooruit.’

Merel

Ontmoet andere collega's