Valga Inge, stagiaire op OBS Twiske

Zij-instromers, LIO’ers en stagiair(e)s. We zijn dolblij met iedereen die besluit in het onderwijs te komen werken en stellen je graag voor aan onze collega’s van de toekomst. Valga Inge (34 jaar) is eerstejaars deeltijd aan de HvA. Ze loopt stage in groep 3 op OBS Twiske.

 

 

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde? 

Dat wist ik niet. Tien jaar geleden ben ik afgestudeerd als maatschappelijk werker. Mijn wens was toen om in de jeugdzorg te gaan werken, maar een baan in die sector vinden lukte niet. Mijn moeder werkte destijds in cluster vier onderwijs en ik ben daar toen ook gaan werken als schaduwbegeleider. Eerst met één leerling maar dat werden er steeds meer. Daarna heb ik nog als onderwijsassistent gewerkt op diverse andere scholen binnen het SO. Inmiddels werk ik drie dagen in de week als onderwijsassistent in het VSO en daarnaast volg ik de deeltijdstudie aan de Pabo. 

Ik werd door collega’s gestimuleerd om door te stromen naar de functie van leerkracht. Na lang nadenken heb ik de keuze gemaakt om de studie te gaan volgen. Ik heb gekozen voor de deeltijdopleiding in plaats van de zij-instroom zodat ik dan rustig aan kon beginnen. Als ik iets doe wil ik het goed doen, dus niet te veel dingen tegelijkertijd. 

 

Waar kijk je het meest naar uit als je straks een eigen klas hebt? 

Ik heb al een aantal jaren mee kunnen kijken met collega’s. Hier en daar vallen mij dingen op die ik graag anders zou doen. Bijvoorbeeld de inrichting van het klaslokaal en de aanpak van leerlingen. Het begrijpen van leerlingen met bepaalde gedragingen lukt mij beter door mijn achtergrond. Hierdoor heb ik meer geduld en begrip. Ik zie bepaalde dingen van te voren aankomen en probeer daar snel op te reageren, ook probeer ik meer op gevoel te handelen.  

 

Wat voor soort leerkracht ben je? 

Ik probeer een balans van gezellig en duidelijk zijn naar de leerlingen te houden. Gedragsproblemen zie ik niet als problematisch, maar als een uitdaging. Het liefst werk ik met oudere leerlingen, die geven mij meer uitdaging. Als leerkracht ben ik geduldig, relaxed en laat ik me niet snel van m’n stuk brengen. Ik wil een leerkracht worden die zichzelf durft te zijn in de klas én onder collega’s.  

 

Wat is het meest waardevol dat je van je mentor of stagebegeleider geleerd hebt? 

In het begin was ik direct onder de indruk van de manier waarop mijn stagebegeleidster 26 leerlingen in het gareel houdt, ik was er zelf namelijk 15 gewend in het SO. Ze organiseert de dingen goed, de leerlingen zijn zelfstandig en ze is erg gezellig. Wat ze mij vertelt, is dat ik rust uitstraal, maar wel wat strenger mag zijn. Ik vind mezelf soms iets te geduldig, dan word ik al snel uitgeprobeerd. Ik leer dus nog om mijn grenzen beter aan te geven.  

 

Wat is het leukste dat je tot nu toe meegemaakt hebt in dit vak? 

Het is leuk om de ontwikkeling van een kind uit het regulier onderwijs te zien, omdat ik het SO waar ik werk gewend ben. Werken in het onderwijs is echt heel afwisselend, het is maar net hoe je het aanpakt. Ja, het zijn elk jaar dezelfde onderwijsdoelen en lessen, maar elke keer met andere leerlingen en ze stappen iedere dag op een andere manier hun bed uit. Elke dag is anders! 

‘Gedragsproblemen zie ik niet als problematisch maar als een uitdaging’

Ontmoet andere collega's