We streven voortdurend naar de optimale ontwikkeling van ieder kind op zijn eigen niveau.
Montessori Boven ’t IJ
Kampina 5
1025 DD Amsterdam
020 6371194
kampina.boventij@innoord.nl
montessori-boventij.nl
Onze school is een montessorischool. Op een montessorischool staat de individuele ontwikkeling van ieder kind centraal. Ieder kind leert en ontwikkelt zich in eigen tempo en op eigen wijze. Als school kijken we voortdurend hoe we die ontwikkeling zo optimaal mogelijk kunnen laten verlopen.
Maria Montessori (1870-1952) is de grondlegger van dit type onderwijs. Montessorionderwijs bestaat dus al langere tijd maar is actueler dan ooit. Kinderen leren bewuste keuzes te maken, zelfregulatie, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen handelen en zorg te dragen voor jezelf, de ander en je omgeving.
Montessori stelde dat kinderen van nature gemotiveerd zijn om te leren en te ontwikkelen en dat je de omgeving om het kind heen zo moet inrichten dat dit leren zo natuurlijk mogelijk kan gebeuren. In montessorionderwijs heet dit ‘de voorbereide omgeving’.
In deze voorbereide omgeving, zo ook op onze school, zijn allerlei specifieke montessori- en overige materialen aanwezig, waarmee van alles geleerd en ontdekt kan worden. Ook de leerkracht en de klasgenoten maken deel uit van de voorbereide omgeving. Groepslessen waarbij kinderen uitgedaagd worden meer te willen en gaan leren, uitwisselen en samenwerken met klasgenoten dragen ook bij aan het continue leerproces van ieder kind.
Heterogene groepen
De kinderen zijn bij ons ingedeeld in heterogene (of combinatie) groepen.
De onderbouw: groep 1/2.
De middenbouw: groep 3/4.
De tussenbouw: groep 5/6.
De bovenbouw: groep 7/8.
Op dit moment zijn van iedere bouw drie of vier klassen, waarin dus steeds kinderen van verschillende groepen gemengd bij elkaar zitten. De groepsgrootte bij ons op school is ongeveer 20 leerlingen in de onderbouw en ongeveer 25-28 leerlingen in midden-, tussen- en bovenbouw. Het indelen in heterogene groepen is een belangrijk onderdeel van onze onderwijsvisie.
Door deze wijze van groepssamenstelling wisselen kinderen steeds van rol en positie in de klas. De kinderen zijn afwisselend jongste en oudste. Hierdoor ontdekken ze verschillende kanten van zichzelf. Als jongste leren ze veel van anderen, ze voegen zich in de groep. Als oudste kinderen van de groep leren ze de leiding nemen, anderen te helpen, lesstof uit te leggen en het daardoor extra te verwoorden, begrijpen en onthouden. We ervaren dat deze wijze van groepsindeling ook bijdraagt aan de goede sfeer in onze scholen. Kinderen kennen veel kinderen door de hele school heen en leren rekening te houden met elkaar.
‘Kinderen die extra zorg nodig hebben worden o.a. begeleid door de intern begeleider en krijgen eventueel extra ondersteuning binnen of buiten de klas’
Als we willen dat kinderen zich optimaal ontwikkelen betekent dit dat we ons steeds afvragen ‘Wat heeft dit kind nodig op dit moment?’. We streven ernaar dat kinderen zichzelf uiteindelijk deze vraag kunnen stellen. ‘Wat heb ik nodig om te leren? Wat wil, moet en kan ik leren en hoe pak ik dat aan?’ Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn belangrijke kernwaarden van ons onderwijs en dit komt op verschillende manieren terug.
Bij ons op school werken de kinderen een groot deel van de dag zelfstandig, alleen of samen, aan zelfverkozen of samen met de leerkracht ingeplande werkjes. Binnen duidelijke regels en grenzen dagen we kinderen uit om zo zelfstandig mogelijk te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen keuzes en gedrag. Ook door bijvoorbeeld onze leerlingenraad, het helpen in andere bouwen of organiseren van activiteiten willen we de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen stimuleren.
Een brede ontwikkeling voor ieder kind vinden we heel belangrijk. Onze culturele activiteiten zijn divers en vinden in en buiten de school plaats. Als een kind acht jaar bij ons op school heeft gezeten, heeft het met allerlei verschillende cultuurgebieden kennis gemaakt, van dansproject tot toneelvoorstelling en van muzieklessen tot kunstenaar of schoolschrijver in de klas. Naast creatieve lessen en opdrachten van de groepsleerkracht is er binnen ons montessorionderwijs ook ruimte voor creativiteit tijdens het zelfstandig werken. Een spellingsregel kan bijvoorbeeld ook geoefend worden door het maken van een woordzoeker of stripverhaal, de provinciën van Nederland kun je leren door deze uit te knippen en de namen erbij te stempelen en de bloedsomloop en organen van een mens kun je op lichaamsgrootte uittekenen.
Wij zijn een “waterschool”. Onder schooltijd en in de korte pauze drinken de kinderen water. Ook doen wij mee aan programma EU-schoolfruit. Gefinancierd de Europese Unie ontvangen wij 20 schoolweken lang groente en fruit om in de klassen te eten. In onze korte pauze vormt dit de gezonde pauzehap.
Sinds 2019 nemen we deel aan Jump In. Dit is een programma vanuit de gemeente Amsterdam dat scholen helpt om gezonde leefstijl op school vorm te geven. Het gaat hierbij zowel om gezonde voeding en drinken als om voldoende bewegen.
Zin in avontuur, nieuwsgierig zijn, de wil om te ontdekken en te leren, verantwoordelijkheid dragen, samenwerken, doorzetten en reflecteren.
Lina, groep 2
Daltonschool IKC Zeven Zeeën
Onze school heet Dalton IKC Zeven Zeeën; een naam die verwijst naar alle zeeën en oceanen van de wereld. Iemand die ‘de zeven zeeën bevaren heeft’, is overal geweest of heeft veel (levens)ervaring. De oceaanvaarders die deze zeeën verkenden, waren echte ontdekkingsreizigers die onbevreesd het avontuur aangingen. Zij waren nieuwsgierige reizigers met een open geest die de wereld anders durfden te bekijken, en die de nieuwe dingen met een kinderlijk enthousiasme in zich opnamen. Ze ontdekten, leerden, ervoeren en gaven hun kennis door.
Dit is wat wij alle kinderen binnen ons integraal kindcentrum (IKC) willen bijbrengen: zin in avontuur, nieuwsgierig zijn, de wil om te ontdekken en te leren, verantwoordelijkheid dragen, samenwerken, doorzetten en reflecteren.
De vier pijlers van De Vier Windstreken zijn taalrijk (noord), sportief (oost), gezond (zuid) en
digitaal (west).
Salma, groep 8
OBS De Vier Windstreken
OBS De Vier Windstreken
Parlevinker 11
1034 PX Amsterdam
020 6313592
info@obsvierwindstreken.nl
obsvierwindstreken.nl
De Vier Windstreken is een openbare basisschool gelegen in de wijk Banne-Noord. Elke dag gaan zo’n 320 leerlingen naar De Vier Windstreken. Deze leerlingen zijn verdeeld over 16 groepen. De gemiddelde groepsgrootte is 20 leerlingen.
De Vier Windstreken is een openbare basisschool, dat wil zeggen voor iedereen toegankelijk zonder onderscheid te maken in maatschappelijke positie, levensbeschouwing en geloof. Aan De Vier Windstreken is een peutercombi van 2 – 4 jaar en buitenschoolse opvang verbonden. De Vier Windstreken beschikt over een ruim en netjes ingericht gebouw, inclusief nieuwe smart boards, gezonde luchtinstallatie en airco in alle lokalen.
De vier pijlers van De Vier Windstreken zijn taalrijk (noord), sportief (oost), gezond (zuid) en digitaal (west).
De Vier Windstreken is een brede school en wil kinderen de kans geven om hun eigen mogelijkheden te ontplooien. Er wordt veel aandacht besteed aan een positieve werkhouding. De kinderen moeten leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven. De Vier Windstreken is steeds in ontwikkeling, past nieuwe onderwijskundige ideeën toe en heeft grote zorg voor alle kinderen met als doel de cognitieve en sociale vaardigheden zodanig te ontwikkelen dat zij kunnen doorstromen naar een passende vorm van het vervolgonderwijs.
‘De kinderen moeten leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven’
Naast de cognitieve en sociale vaardigheden vindt De Vier Windstreken de culturele en sportieve ontwikkeling ook zeer belangrijk. De Vier Windstreken is een sportactieve school en draagt met trots het vignet ‘Gezonde school’ op het gebied van ‘Bewegen, Sport en Voeding’.
Als brede school wil De Vier Windstreken zoveel mogelijk extra expertise in huis halen om kinderen zo optimaal te kunnen helpen. Zo is binnen de school een dependance van logopediepraktijk Oud Noord en een dependance van fysiotherapie Midden Noord gevestigd.
Wij stellen het kind centraal met al zijn of haar talenten.
Sophie, groep 8
IKC NoordRijk
Het Integraal Kindcentrum Noordrijk is een gemeenschap waarin school en kinderopvang Tinteltuin in hetzelfde gebouw samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. We stellen het kind centraal, met al zijn of haar talenten en werken aan een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
IKC NoordRijk is een stimulerende plek waarin iedereen zichzelf ontdekt en waarin we samen groeien. Iedereen telt mee en hoort erbij. Vertrouwen en betrokkenheid in een plezierige omgeving leveren een positieve bijdrage aan de manier waarop wij met elkaar omgaan. Iedereen is gelijk, maar niemand is hetzelfde.
De visie hierbij is leren vanuit intrinsieke motivatie. “Wij stellen het kind centraal met al zijn of haar talenten.” Het ene kind leert door te doen, de ander moet het voor zich zien. Middels de methode Blink Wereld komen de kinderen het gehele jaar door in aanraking met verschillende thema’s.
Bij ons op school is het belang van passend onderwijs geïntegreerd. Wij bieden een passend aanbod voor alle kinderen of zoeken de expertise om kinderen met meer hulpvragen te helpen. Dit gebeurt, in overleg met ouders, zowel onder als na schooltijd. In de praktijk betekent het dat de leerkrachten geschoold worden om elk kind een passend aanbod te bieden.
IKC NoordRijk is een school in de wijk de Bongerd in Amsterdam-Noord. Er wordt aan de randen van de wijk nog volop gebouwd. Wij zijn een Integraal Kindcentrum (IKC) dat werkt met een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het huidige leerlingenaantal is 481. Wij hebben op het moment 5 kleutergroepen, drie groepen 3, twee groepen 4, drie groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en drie groepen 8. De school zit aan zijn maximale capaciteit wat betreft groei, dit houdt in dat wij niet voor alle kinderen uit de buurt plek hebben.
‘IKC NoordRijk is een stimulerende plek waarin iedereen zichzelf ontdekt en waarin we samen groeien’
Op IKC NoordRijk werken wij met de methode “De Vreedzame School”. De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Deze methode beschouwt de groep binnen het IKC als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, kinderen samen leren beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. We willen dat kinderen zorgzaam zijn en zich verantwoordelijk voelen voor anderen.
De grondwet van De Vreedzame School hangt zichtbaar in de school, de vijf waarden worden nageleefd door school en opvang.
1. Wij zorgen samen voor IKC NoordRijk
2. Wij lossen conflicten op door samen te praten
3. Wij helpen elkaar
4. Wij zorgen dat iedereen erbij hoort
5. Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt
Op De Poolster is ieder kind een ster, heeft elk kind een eigen kompas en kan iedereen stralen.
Sibel en Luna, groep 8
Daltonschool De Poolster
Daltonschool De Poolster
Plejadenplein 40
1033 VL Amsterdam
020 6315870
info@daltonschooldepoolster.nl
daltonschooldepoolster.nl
Onze school heet daltonschool De Poolster; een naam die verwijst naar een hele heldere ster aan de hemel. Als je op een heldere maanloze nacht, naar de hemel kijkt, dan zal je zien dat de poolster een onderdeel is van de “poolwachters”. Een aantal reuzensterren die net zo groot zijn als de poolster.
Het allerliefst schijnen de poolwachters licht op de andere duizenden sterren die om ons heel bewegen. Aan de kleine ontdekkingsreizigers die oceanen proberen over te steken. En met ons licht soms net iets beter hun weg kunnen vinden. Of kinderen die ons licht nodig hebben om hun dromen net iets feller te laten fonkelen, zodat ze dromen beter kunnen herkennen. En ze werkelijkheid worden. Hierdoor durven kinderen zelf op ontdekking te gaan.
We leren ze ook dat ze ons licht niet de hele dag nodig hebben. Omdat ze eigenlijk zelf een ster zijn en licht kunnen geven. En daardoor de weg naar zichzelf altijd terug zullen vinden. En alleen of met elkaar de wereld van nu en van straks durven te bewandelen.
De leukste dorpsschool in de grote stad.
Sam, groep 2
OBS Twiske
OBS Twiske
Pandorinastraat 7a
1035 VR Amsterdam
020 6312540
directie.twiskeschool@innoord.nl
obstwiske.nl
OBS Twiske is een openbare basisschool in de wijk Kadoelen in Amsterdam Noord. Wij worden ook wel omschreven als de leukste dorpsschool in de grote stad. Dagelijks gaan hier meer dan 500 leerlingen naar school, wij groeien door tot 600 leerlingen. Het team bestaat uit 46 personeelsleden.
OBS Twiske is een school met verschillende achtergronden: een mooie afspiegeling van de maatschappij. Onze school is de afgelopen jaren uitgebreid met nieuwe lokalen. Wij zijn een grote school, maar door de speelse indeling voelt dit niet zo. In school hebben wij een voorschool (Combiwel) voor peuters van 2,5 tot 4 jaar waar wij nauw mee samenwerken. Ook werken wij samen met verschillende organisaties voor buitenschoolse opvang.
OBS Twiske is een Vreedzame School. Binnen de school hanteren wij een positieve benadering naar leerlingen, ouders en leerkrachten. Kinderen krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Kinderen worden gezien en gehoord. Wij leren leerlingen open te staan voor verschillen en deze te overbruggen en conflicten op een goede manier op te lossen. Hierbij maken wij gebruik van mediators.
Vanaf groep 3 werken wij met homogene groepen. Dit betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Wij bieden de leerstof van alle vakken aan de grote groep aan en differentiëren bij de verwerking. Ook hebben wij een verrijkingsklas en een taalleesklas in de school. De verrijkingsklas om kinderen extra uit te dagen en de taalleesklas om tegemoet te komen aan extra ondersteuning.
Onze kinderen werken iedere week met taakwerk. Dit zijn opdrachten gericht op het niveau van de kinderen. Zij krijgen hierdoor extra hulp of juist verrijking. Kinderen worden gestimuleerd zelfstandig te werken en in oplossingen te denken. Wij werken over het algemeen uit boeken en in schriften. Wij voegen chromebooks toe aan de lessen.
Op school ervaren wij een grote ouderbetrokkenheid. Wij betrekken ouders bij het onderwijs van de kinderen. Door het jaar heen worden er verschillende activiteiten georganiseerd door en met ouders.
Wij zijn een sportactieve en gezonde school. Wij besteden veel aandacht aan sport en doen dan ook mee aan alle schooltoernooien binnen Amsterdam-Noord. De vakleerkracht biedt een divers lesprogramma aan met aandacht voor verschillende sporten. De groepen 1/2 krijgen ook één keer per week les van een vakleerkracht.
Kunst, cultuur en creativiteit staan hoog in het vaandel op OBS Twiske. Iedere groep kan elke week deelnemen aan het Open Podium. Muziek wordt gegeven door een vakleerkracht, ook krijgen de kinderen theaterlessen van een vakleerkracht. De leerlingen hebben verschillende uitjes, denk aan museumbezoeken, naar de bibliotheek en de schoolreisjes.
De school van de toekomst
MK Oostzanerwerf
Molenwijk 8
1035 EE Amsterdam
020 6311560
info@mkoostzanerwerf.nl
montessorikindcentrumoostzanerwerf.nl
Aan de rand van de Molenwijk, midden in het groen, ligt Montessori Kindcentrum Oostzanerwerf, de school van de toekomst. Dagelijks gaan 190 leerlingen hier naar school en spelen op het natuurschoolplein. Wij begeleiden leerlingen bij hun ontwikkeling waarbij we rekening houden met verschillen en behoeften. Uiteindelijk leiden wij de leerlingen op voor banen waarvan we nu nog geen idee hebben wat deze zullen zijn. Dus leren we leerlingen digitale geletterdheid, kritisch nadenken, verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en omgeving. Vanuit een veilig en positief klimaat geven wij ze een stevige basis op reken- en taalgebied. Dit alles zodat onze leerlingen aan het eind van acht jaar onderwijs aan de start staan van een bewust wereldburgerschap.